Hoe pak ik de halve marathon aan?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Bert Fink

Hoe pak ik de halve marathon aan?

Bericht door Bert Fink »

Rob,

Na dag 30 (zie mijn eerdere bericht Na 30 dagen: twijfels en ervaringen) twijfelde ik over de voortgang. Nu zit meer dan de helft er op en zie ik wel enige progressie.
- Lees graag of jij dit ook ziet en of dit op basis van jullie ervaring is van wat ik kan verwachten.

Zondag a.s. wil ik ter voorbereiding op de marathon een halve lopen. De stap van 14km naar 42km komt me toch als heel groot voor.
Mijn vraag is hoe ik dit aanpak. Normaal gesproken heb ik een streeftijd in mijn hoofd en check ik per km of ik het juiste tempo loop.
- Is dat voor nu ook een goede strategie (zoals ik nu ook toepas bij de 10km voluit)?
- En loop ik dan deze halve in het beoogde marathon tempo (en dus langzaam) of loop ik in het halve marathon tempo dat ik volgens berekening op dit moment zou moeten kunnen lopen op de halve?
- Of ga ik op hsl lopen (dit lijkt logisch op basis van het sportrustenprogramma)? Zo ja, met welke hsl start ik dan en hoe bouw ik de halve met de hsl op? Ik wil (natuurlijk) niet te langzaam starten en ook niet kapot over de finish komen. Dat laatste lijkt me niet de bedoeling, toch?

Alvast bedank.
Bert
RunningRob - Sportrusten

Re: Hoe pak ik de halve marathon aan?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Bert,

Je kunt je halve lopen op marathonhartslag. Dat geeft je mentaal de beste boost, want dit zou je makkelijk vol moeten kunnen houden.

Je start dan in de laagste zone uit je schema, en deze mag dan oplopen tot in de middelste zone uit je schema (dit is je hoge marathonhartslag) als je bij de finish bent.

De trainingen gaan prima, daar is niks mis mee :)

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie