Gisteren heb ik de Dam tot Damloop gelopen. Dat was een grote teleurstelling: 8 minuten minder snel dan vorig jaar
ik heb de hele tijd al geen goed gevoel gehad bij het sportrusten-schema. Vooral het lage tempo dat ik loop als ik op de aangegeven hartslag loop. En dan tijdens een wedstrijd ineens veel langer en veel harder moeten lopen. Dat werkt voor mij niet.
Maar wat blijkt: tijdens de wedstrijd gisteren was mijn gemiddelde hartslag 183 met een maximale hartslag van 218.
Tijdens de veldtest die ik bij jullie deed was mijn maximale hartslag echter 182. Kan het zijn dat ik daarom al die tijd op een veel te lage hartslag en dus tempo heb moeten trainen?
Bij de veldtest bepaal je niet je Maximale hartslag maar je 'omslagpunt'. Bij een echte Maximaal test ga je zo diep dat je zo ongeveer van de loopband valt.
Eén Veldtest is maar een moment opname. Ten eerste moet je wennen aan de versnellingen, ten tweede je kan je dag niet hebben.
Stel je had je dag niet tijdens je veldtest danwel tijdens de DtD race dan kloppen de cijfers niet. Echter een omslagpunt van rond 180 kan goed kloppen
Als je op 183 hebt gelopen, heb je 16km lang op je omslagpunt gelopen: dat is ook pittig. (en soms is je hartslag ook hoger door 'evenementkoorts' zonder dat die hoger Hf uitbetaald word in hogere snelheid)
Naast dat alles heb je de DTD 2,5 week voor dag 100 gelopen. dat is in de meest pittige trainingsweken. De week voor je halve moet je een week rusten. Dat gaat vast al anders aanvoelen (bij mij namelijk wel)
Ik denk dat als jij al je trainingen hebt gedaan, je gewoon ook 5km verder kan. Probeer je halve rustig te starten met de ademhalingsoefening in het startvak.
Bedankt voor je opbeurende reactie, maar ik geloof er niet meer in. Ik ben begonnen met 100 dagen sportrusten om makkelijker te lopen en daardoor een hogere basissnelheid te krijgen. Ik heb vanaf het begin ver onder het tempo dat ik tot dan toe liep moeten trainen volgens het schema. Ik heb nu misschien 16 km op mijn omslagpunt gelopen, maar dat was wel 30 seconden per kilometer langzamer dan dat ik vorig jaar liep! Hoe is dat dan te verklaren? Door al die langzame trainingen, is mijn basissnelheid gewoon omlaag gegaan en dat was nou net niet de bedoeling.
zijn er andere factoren die mee zouden kunnen spelen? Dat is wel goed om over na te denken. misschien hadden die factoren ook wel mee gespeeld met een andere schema.
Ik denk dat een nieuwe veldtest zal helpen.
Jammer dat je je het vertrouwen in Sportrusten op geeft. Ik heb namelijk wel enorme goede ervaringen met dit schema (ook met mijn deelnemers in mijn loopgroepen) en met mijn snelheid.
en 1 ding weet ik zeker: Van lange langzame duurtrainingen wordt je niet sneller, uitgaande dat je op hetzelfde gewicht blijft natuurlijk.
succes en blijf in ieder geval (met plezier) rennen
Waarom heb je niet tijdens je 100 dagen het schema aangepast, waardoor je je trainingen in een hogere HR af moest leggen? Lijkt mij niet goed om zolang onder je basis tempo te trainen. Waarom heb je niet eerder om advies gevraagd? En inderdaad wat Victor zegt, waren er andere factoren die mee speelden?
Ik train ook voor een HM. De trainingen werk ik af in een hoger tempo dan voordat ik met sportrusten begon. Dit werpt na iets meer dan, 50 dagen al meetbaar resultaat af. Het ene na andere pr sneuvelt op wedstrijden tot en met 7,5km. ~Ik zie de HM dan ook met vertrouwen tegemoet.
Jammer dat je niet mer gelooft in het 100 dagen programma, voor mij, mijn loopmaatje en vele anderen werkt het prima.
Ben je rustig door blijven trainen? In het ergste geval heb je te langzaam getraind en doe je langer over de halve marathon dan je zou kunnen. Dat is zonde, maar hoeft geen reden te zijn om niet te starten. Met een gemiddelde hartslag op de Damloop van 183 ligt je omslagpunt vermoedelijk hoger dan bij de veldtest is vastgesteld. Maar is dat er niet eerder uitgekomen bij een testloop van 10 kilometer?
Loop de komende week je schema op halve marathonhartslag (zeg 175 - als je de Damloop op 183 kon lopen) en je kunt gewoon goed lopen in Amsterdam.