Eerste trainingsdag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
CarolienKroft

Eerste trainingsdag

Bericht door CarolienKroft »

Goedemorgen,

Vanochtend gestart met mijn 100 dagen en wat heb ik onwijs lekker gelopen en echt genoten van het hardlopen! De 10km vlogen voorbij en ik moest alweer stoppen :D

Mijn harstlag zou bij de training 151 moeten zijn, maar dat is mij niet gelukt.

Ik liep rustig en langzaam tempo en mijn harstlag was eerst 6km rond de 161-166 de laatse 4km rond de 167-172
Ik heb geprobeerd mijn ademhaling op te letten en naar beneden te krijgen maar vond het wel lastig, natuurlijk zal de tempratuur mee hebben gespeeld want halverwege was het hier alweer 18 graden.

Kan het even duren voordat je gewend bent met rustig tempo een rustigere hartslag te krijgen?

tevreden en voldane groet
Carolien
RunningRob - Sportrusten

Re: Eerste trainingsdag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Carolien,

Mooi dat de training je zo goed ik bevallen! :D
Ik heb wel een vraagje: Hoe was je tempo?

Tip: als je de resultaten van iedere training invult in het schema, kan ik meekijken. Dit gebruik ik regelmatig als ik een vraag krijg met betrekking tot hartslagen en tempo's :)

Blijde groet,
Rob
CarolienKroft

Hi Rob,

Alles is meteen na de training ingevuld :D

Mijn tempo was 7”10 , maar langzamer kon echt niet meer want dan was het snelwandelen geweest.
Dit is normaal vaak mijn vogelkijk tempo, het was echt lekker rustig en totaal niet vermoeiend

Sportieve groet,
Carolien
RunningRob - Sportrusten

Hoi Carolien,

Op zich een prima tempo voor een marathontraining. En inderdaad nog iets te snel.
Wat wel wil helpen is proberen kleinere passen te nemen, waardoor je stapfrequentie dus omhoog gaat. Dan is het makkelijker je tempo te regelen en de juiste hartslag te vinden.

Blijde groet,
Rob
CarolienKroft

Hoi Rob,

Ik krijg mijn hartslag nog steeds niet onder de 164.
Vanmorgen weer een duurloop gehad van 9 km, mijn hartslag moest 156 zijn, en bleef continu hangen tussen de 164-168
Ik heb nog langamer gelopen dan mijn vogelkijk tempo, kleine passen zoals je als tip had mee gegeven, maar dit is niet prettig ik was echt 9 km lang aa het schuifelen en liep totaal niet comfortabel of fijn.
mijn gemidd tempo was 7"21

Kan het zijn dat die te lage hartslag niet voor mij te doen is? Ik let hierop bij mijn ademhaling tijdens het lopen, doe de oefeningen voor het slapen gaan en in de ochtend voor het rennen. Mijn hartslag in rust is altijd wel hoog geweest rond de 60-64 en tijdens het hardlopen loopt het altijd op naar de 167-178 bij 164 loop ik comfortabel.

De notities zijn ingevuld in het schema, hopelijk kan je mij helpen

Groetjes
Carolien
RunningRob - Sportrusten

Hoi Carolien,

Belangrijkste is dat je plezier houdt. Als het trainen je tegen gaat staan, loop dan op een tempo wat je wel prettig vindt.

Over het algemeen wordt je vanzelf beter en wordt het ook makkelijker om lager in hartslag te lopen (je loopt dan eigenlijk hetzelfde tempo maar dan lager in hartslag).

Kijk het even een paar weken aan en trek dan weer even aan de bel, dan duik ik weer even in je schema om te kijken hoe het gaat.

Blijde groet,
Rob
CarolienKroft

Hoi Rob,

Zou je alsjeblieft even mee willen kijken in mijn schema?
Ik zit in week 5 en alles gaat echt mis. Ik word alleen maar langzamer met dezelfde hartslag, Nu loop ik 8'58 dribbelend om mijn lage hartslag te krijgen
en normaal voor dit schema loop ik 6"00 , dat is bijna 3 min langzamer dan normaal, dit is dus echt geen lekker hardloop tempo maar bijna snelwandel tempo.

ik heb de vorige week 10 km voluit niet kunnen afmaken, ik was te snel gestart, bijna gesprint.. en moest bij de 3km wandelen en bij de 5 km ben ik ermee gestopt omdat ik het niet een waardige voluit vind toen mijn tempo terug zakte naar 8"10.

Moet ik het nu nog steeds paar weken aankijken? want ik heb op dit moment echt paniek om het schema of het wel gaat werken terwijl mijn vriend precies hetzelfde doet en bij hem alles perfect gaat en wordt steeds sneller met dezelfde hartslag...

ik heb week 3 niet kunnen lopen door de vakantie in de bergen waardoor mijn hartslag door de hoogte niet klopte met mijn tijden. die heb ik dus helaas overgeslagen.

Raad je aan om deze week dan nog een 10 voluit te doen, zoja ipv vogels kijken of ipv donderdag de 10 op hogere hartslag?

Groetjes,
Carolien
RunningRob - Sportrusten

Hoi Carolien,

Bij een 10km van 60min verwachten we dat je ongeveer 5h17 over de marathon doet, wat een tempo van 7:31 min/km betekent.

Als ik kijk in je schema, loop je inderdaad veel langzamer dus goed dat je weer aan de bel trekt ;)

Ik zie nu ook dat je in het begin veel hoger in je hartslagen liep dan aangegeven in het schema! Dus mijn opmerking over het tempo in mijn antwoord op je eerdere vraag klopt dus niet :oops:

Zou je de training op lage marathonhartslag rond de 160 doen, hoge marathonhartslag rond de 165 en de intensieve rond de 170?
En dan over een week even aangeven hoe dit ging (dan heb je ze allemaal een keer gelopen ;) )

Ik hoor graag van je.

Blijde groet,
Rob
CarolienKroft

Hi Rob,

zoals gedaan deze week de hartslagen op 170 intensief, 165 hogere hartslag en 160 lager.

Dit ging heerlijk en super fijn! Nu had ik echt pas het gevole ik lekker aan hardlopen was ipv aan het inhouden en schuifelen.

Vanaf nu de schema’s zo aanhouden of wat raad je aan?

Groetjes
Carolien
RunningRob - Sportrusten

Hoi Carolien,
CarolienKroft schreef: 28 jul 2019, 13:19 Vanaf nu de schema’s zo aanhouden of wat raad je aan?
Ja, houd het zo maar even aan!

Blijde groet,
Rob
CarolienKroft

Hi rob,

Vandaag 10km voluit onder het uur gelopen!! 58.48 , betkeend dit ook verandering in mijn aangepaste hartslagen?
of moet ik de lage (160) de middel (165) en de hogere intensieve (170) blijven houden of wat raad je nu aan?
RunningRob - Sportrusten

Hoi Carolien,

Als je twee minuten van je 10km afhaalt, mag je volgens de formule 2 slagen hoger op marathonhartslag lopen.
Dus volgens het boekje mag je er nu 162, 167 en 172 van maken :)

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie