omslagpunt tijdens 100 dagen aanpassen?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
sandra72

omslagpunt tijdens 100 dagen aanpassen?

Bericht door sandra72 »

Dag allemaal,

Ik heb in 2016 mijn eerste marathon gelopen met de klassieke trainingsmethode (kilometers maken). Ik heb daarbij eigenlijk niet op mijn hartslag gelet. Op 1 december van dit jaar wil ik heel graag de marathon in Valencia lopen, dit keer met Sportrusten. Mijn schema begint op 24 augustus. Afgelopen weekend heb ik met de omslagpunttest mijn omslagpunt bepaald. Deze kwam op 159 (ik vond het best laag?). Tot mijn verrassing heb ik in april mijn snelste 10 k gelopen met een hartslag van...159 ;-) Nu mijn vraag; is het de bedoeling dat je gedurende het 100 dagen schema opnieuw een omslagpunttest doet en deze dus aanpast bij jouw gegevens? Of verandert dat punt niet zo gauw (werkelijk geen idee.. :D )?
Daarnaast; is het van invloed op je schema als je naast het hardlopen ook nog andere sporten doet (en dus dagelijks sport)?

Groetjes,
Sandra
RunningRob - Sportrusten

Re: omslagpunt tijdens 100 dagen aanpassen?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sandra,

Normaal gesproken verandert je omslagpunt niet in 100 dagen, dus deze hoef je niet aan te passen, tenzij duidelijk blijkt dat je omslagpunt verkeerd is bepaald.

Wat je wel aan mag passen is je 10km tijd. Dus mocht je tijdens de 100 dagen een keer op de 10km sneller lopen dan de tijd die je hebt ingevuld, dan pas je de 10km tijd aan. (Dit hoef je dus niet te doen als je een keer langzamer loopt)
sandra72 schreef: 12 jun 2019, 20:59 is het van invloed op je schema als je naast het hardlopen ook nog andere sporten doet (en dus dagelijks sport)?
Ja, je wordt beter tijdens je herstel, dus probeer de rustdagen ook echt te rusten. Je mag eventueel de training "Vogels kijken" later vallen en op die dag een andere sport doen. En mocht je toch nog meer willen sporten, doe dan twee sporten op één dag, dan kun je de rustdagen ook echt rusten.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie