Raceverslag halve marathon Leiden

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Eef127

Raceverslag halve marathon Leiden

Bericht door Eef127 »

Vanochtend was het zover: de halve marathon in Leiden. Het zou mijn tweede halve marathon worden, de eerste keer volgens het Sportrustenschema getraind. Ik ben nooit zo goed geweest in schema's volgen en ik had al helemaal nog nooit 4 x in een week gerend, dus het was een uitdaging. Maar het schema beviel me goed: ik werd sneller op de 5 en 10 km en ik kon steeds beter op hartslag trainen, ondanks dat ik toch 20% van de trainingen had gemist (want dat was het maximale dat ik mocht missen, toch? ;) ).

1,5 jaar geleden rende ik de halve marathon van Amsterdam in 2'21. Het was die dag 23 graden en erg heet, maar ik was blij met de tijd. Ik had wat sneller kunnen zijn als het niet zo warm was, maar ach, prima tijd voor een eerste keer. Nu had ik als doel dat ik hem in 2'16 wilde lopen, dus 5 minuten sneller. Dat was wat ambitieus, want volgens de voorspelling van Sportrusten zou ik er 2'18 ongeveer over gaan doen gemiddeld gezien (snelste 10 km is 58'55).

Ik had als tip gekregen gisteren al goed te drinken, en dat deed ik dan ook. Vanochtend bij mijn ontbijt nog een groot glas water en nog een smoothie in de trein naar Leiden. Vlak voor de start nog een paar slokken water, maar voelde me goed gehydrateerd, had niet meer vocht nodig. Resultaat van die goede tip was wel dat ik bij km 4 echt moest plassen. Nog nooit tijdens een hardloopwedstrijd gebruik hoeven maken van een dixi, maar hé, eens moet de eerste keer zijn. 2 minuten tijd verloren daar, maar mijn horloge ging op pauze, dus die minuten tel ik gewoon stiekem niet mee. Hartslag laag zou 160 en hoog zou 165 moeten zijn en ik had als doel te proberen tot km 8 ongeveer die 160 vast te houden. Dit is trouwens 2 kilometer gelukt... Vanaf na de plaspauze ging mijn hartslag richting de 170 en vanaf daar bleef 'ie stijgen. Gemiddelde hartslag was 172 uiteindelijk, maar de laatste 5 kilometers ging mijn hartslag naar gemiddeld 180. Erg hoog, maar het voelde nog steeds goed. Of nou ja, niet goed, vanaf kilometer 15 kreeg ik het echt wel zwaarder en probeerde het tempo ook iets te laten zakken, maar ik voelde wel aan dat ik de finish zou halen ondanks deze hartslag en daarom ging ik ook op gevoel verder en probeerde ik me niet te druk te maken om mijn hoge hartslag.

Bij km 6, 19 en bij de finish stonden wat supporters en dat gaf ook echt een kick zeg! En wat is het publiek in Leiden trouwens fan-tas-tisch! Ik heb al veel loopjes in verschillende steden gedaan, maar deze kwam toch zeker in de top 3 qua gezelligheid. Af en toe werd ik even overweldigd door wat emoties, ik vond het echt goed gaan, ik liep harder dan de bedoeling was, maar het voelde goed, en ik was zo trots op mezelf! En dan ook nog al die supporters die je persoonlijk aanmoedigen en kinderen die high fives en bekertjes water uitdelen. Briljant.

Goed, ik hou jullie niet langer in spanning: ik heb deze halve marathon in 2'14''30 gerend! En daar ben ik SUPER trots op!!!

Ik kan Sportrusten aan iedereen aanbevelen en ik ga zeker de hele marathon ooit met dit schema doen, maar voor nu wil ik eerst trainen om sneller te worden op de 10 km. Dat is dan ook mijn volgende doel :)

Groetjes Eveline
RunningRob - Sportrusten

Re: Raceverslag halve marathon Leiden

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Eveline,

Gefeliciteerd met deze prestatie! Hulde! :D :D
Dank voor je uitgebreide verslag!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie