Heb een vraag die ik ook indirect in de Facebook-groep heb gesteld.
Mijn doel met dit programma is, naast 5 kilo kwijtraken, een PR lopen op de halve marathon
Mijn sportritme tot nu toe was, in aanloop naar een wedstrijd, 6 weken van te voren te trainen in een schema van 4x per week hardlopen. Op dinsdag deed ik een interval (bijv. 4x2 km in een tijd van 9:00 min per 2 km = 4:30/km), een snelle duurloop op donderdag (ca 8 km in 4:55/km (net onder de 5:00, soort van psychologische grens), op zaterdag ca 12 km. in ca 5:25/km en op zondag ca 16-18 km. in ca 5:30-5:45/km.
Nu wil ik het (hardloop)schema van Sportrusten uitproberen en mijn vraag is:
Hoe zorg ik er voor dat ik op 16 juni een PR loop op de halve marathon (van Amersfoort)?
Dat is sinds gisteren nog 6 weken, dus mooi op tijd toch?
Mijn omslagpunt is 175 en dan is D2 volgens het schema op de website van Sportrusten ca 150. Dan loop ik dus (voor mijn gevoel) veel te langzaam...
Gisteren heb ik nog een rondje gerend en mijn gemiddelde hartslag was 162, mijn max hartslag 181 en mijn gemiddelde tempo 4:56/km.
(ter vergelijking: de 20 van Alphen op 24 maart jl. liep ik met een gem.hartslag van 163 en een max.hartslag van 183 en het gem.tempo was 4:48/km)
Ik ben "bang" dat, als ik 2x per week 8-10 km op D2-hartslag (en 1x intensief/D3? 5-6 km en 1x vogels kijken/D1 5-6 km) ga lopen dat veel te langzaam is... Of is dit puur psychisch en komt het goed als ik op marathontempo ga lopen (en dan is mijn hartslag veel hoger dan D3? Of ga ik 'vanzelf' harder lopen als ik maar mijn hartslag in de gaten hou?
En dat in combinatie met "anders eten"
Dank alvast voor jullie reacties!
Edwin van der Steeg