hartslag pas na 30 - 40 minuten op niveau

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
peter.62

hartslag pas na 30 - 40 minuten op niveau

Bericht door peter.62 »

Hallo Bob,
Afgelopen maanden heb ik voor de marathon Parijs getraind met sportrusten. Veel geleerd en genoten van Parijs. Lastig vond ik dat met de trainingen mijn hartslag pas na ~40 minuten op niveau kwam. De eerste 6 a 7 kilometer liep ik op de snelheid (~6 min/km) die ik daarna ook op hartslag kon volhouden. Op zich een prima methode.
Nu heb ik een nieuw 100 dagen schema opgetuigd maar deze keer voor de halve marathon en zie dat de trainingsafstanden 6 a 7 kilometer per keer zijn. Dat vind ik ineens wel lastig, kun je me op weg helpen?
RunningRob - Sportrusten

Re: hartslag pas na 30 - 40 minuten op niveau

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Peter,

De trainingen op halve marathonhartslag zijn voor de meeste lopers een stuk pittiger dan de trainingen voor de marathon, omdat je ze veel dichter bij je omslagpunt loopt. Dat zal je denk ik ook ervaren. Het is daarom zaak om eerst rustig warm te lopen en daarna pas aan de kerntraining te beginnen.

Een truc om dan makkelijker op hartslag te komen is door aan het einde van je warming up een paar snelle sprintjes te trekken. Daarna even rustig wandelen (om je hartslag weer wat omlaag te krijgen), en dan aan de eigenlijke training beginnen.

Als laatste aandachtspunt wil ik je vragen om ook (met name in het begin) ook je tempo te monitoren. In de tweede helft van je training op lage halve marathonhartslag moet je ook ongeveer je halve marathontempo lopen. Als dit veel hoger is dan train je wellicht op te hoge hartslag.

Succes!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie