ademhalingsoefening in rust

Plaats reactie
JacVerbeek

ademhalingsoefening in rust

Bericht door JacVerbeek »

Als ik ademhalingsoefeningen doe 'smorgens voor het ontbijt heb ik een hartslag onder de 40, 37-38, als ik dit 'smiddags na het eten doe, heb ik een hs van rond de 50, af en toe zakt naar 45 hs/min. Dat zijn toch grote verschillen. Komt het door het eten dat dit meer energie vergt?
Gr. Jac
RunningRob - Sportrusten

Re: ademhalingsoefening in rust

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jac,

Het is niet alleen het eten, het is ook een natuurlijk verloop. Je hartslag is over het algemeen 's avonds wat hoger dan 's ochtends. Tezamen met het een hogere hartslag door het eten is dit de verklaring.

Blijde groet,
Rob
Oetje

Bericht door Oetje »

Bij het door de neus inademen en langer door de neus uitdemen heb ik moeite om te voelen dat ik uitadem.
Ik doe dit dan wat nadrukkelijker.Ik kan het ook nauwelijks langer doen.De rust kan ik wel goed meestal tussen de 5 tot 10 seconden.Als ik dit vergelijk met de ademhaling van Weil (4-7-8) dan voel ik me meer ontspannen bij de oefening en dan m.n bij de uitademhaling.Doe ik het dan wel goed;omdat ik ook denk dat jet het juist ontspannen en tamelijk oppervlakkig moet doen.Graag hoor ik een reactie.
RunningRob - Sportrusten

Hoi,

Ik denk dat je er teveel bij nadenkt, het is ook goed om gewoon 'natuurlijk' in en uit te ademen door de neus, en dan te pauzeren, zonder de uitademing te verlengen.
Als dit ook niet lekker voelt, adem dan uit via de mond waarbij je de mond vormt tot een tuitje, net alsof je fluit maar dan zonder geluid te maken.

Maar de oefening van Weil is uiteraard ook prima.

Blijde groet,
Rob
Jml

Bericht door Jml »

S Morgens is mijn hartslag veel hoger dan s avonds. Heb het idee dat ik 's nachts sneller adem. Wordt ook vaak met hoofdpijn wakker en lig te zweten in bed( geen opvliegers). Hoe kan dit? Lees hier dat 's morgens je hartslag het laagst is. Nu is het 's avonds in rust rond de 55.
RunningRob - Sportrusten

Hoi Jeanne,

Doe voor je gaat slapen de ademhalingsoefening en probeer, als je merkt dat je met hoofdpijn wakker wordt, nogmaals de ademhalingsoefening te doen. Dus: in - uit - pauze.

Verder is het zo dat de meeste mensen 's avonds een hogere hartslag hebben (in rust) dan 's morgens, maar zoals je leest: "de meeste".
DIt geldt dus niet voor iedereen en misschien ben jij er één van :)

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie