Spierbelasting Rotterdam marathon

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Roelofk

Spierbelasting Rotterdam marathon

Bericht door Roelofk »

Hoi allen,

Ik heb naar de marathon van Rotterdam het 100 dagen sportrusten programma gevolgd. Dit programma heb ik als erg goed ervaren en met mijn conditie zat het ook snor.

Tijdens de marathon van Rotterdam kreeg ik helaas last van mijn linker bovenbeen spier, deze leek soort van helemaal vast te zitten op 33 km (daarvoor voelde ik hem al een tijd soort trekken) waarschijnlijk gaat het om de vastus medialis.

Met stukken wandelen en heel wat wilskracht (en de aanmoediging van Koen op het videoscherm ;)) heb ik toch de eindstreep gehaald. In eerdere marathons die ik gedaan heb, heb ik dit probleem niet gehad. Nu snap ik dat er natuurlijk van alles kan zijn waardoor dit probleem nu naar boven kwam maar ik vraag mij toch ook af of het door in de training minder km’s te doen dan kan dat een spier daardoor niet goed genoeg ontwikkeld/getraind zou kunnen zijn.

Hoe zijn de meningen hierover?

Overigens ben ik gewoon nieuwsgierig hoe dat zit met het trainen van spieren en ik zou rustig weer gaan trainen volgens dit programma want dat is mij zeker goed bevallen!
RunningRob - Sportrusten

Re: Spierbelasting Rotterdam marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Allereerst gefeliciteerd met je prestatie! :)
Roelofk schreef: 14 apr 2019, 08:21 Hoe zijn de meningen hierover?
Tijdens een training ontstaan altijd kleine beschadigingen aan je spieren. Deze beschadigingen worden tijdens de rust na de training hersteld, en als het herstel goed zullen je spieren uiteindelijk net iets sterker worden dan voor de training. Indien het herstel niet goed is, bijvoorbeeld doordat je te snel weer gaat trainen, dan zullen de spieren zich nog niet geheel hersteld hebben, of zich niet goed herstellen.

Dit is de reden dat lopers die een traditioneel schema volgen een grotere kans hebben op overbelasting / blessure tijdens de aanloop naar de marathon dan een loper die het Sportrusten schema volgt. Volgens Stans is de kans dus juist kleiner dat je geblesseerd raakt (voor of tijdens de marathon) omdat je beter hersteld aan de marathon begint.

Blijde groet,
Rob
Roelofk

Re: Spierbelasting Rotterdam marathon

Bericht door Roelofk »

ok, thx Rob!
Plaats reactie