Help! Is mijn omslagpunt wel juist?
-
Wendyroobol
Help! Is mijn omslagpunt wel juist?
Koen, help!
Heb ik mijn marathon achter de rug. Ga ik twijfelen of ik wel juist getraind heb!
Om mijn max hartslag en omslagpunt te laten bepalen heb ik in januari een sporttest laten doen. Ik wilde immers wel juist trainen bij de juiste waardes.
Hierbij kwam 166 als omslagpunt uit.
Dus hop..alles ingevoerd en getraind. Nu begin ik later te twijfelen. Ik trainde met alles in het groen. (Hoge, lage en intensieve marathon hartslag).
Waarbij ik mijn 10km voluit een PR gelopen heb en gem. Hartslag 171 was.
Ook bij de marathon van Rdam was mijn gem hartslag 171.
In welke zones train je als je je omslagpunt bepaald hebt?
Heb ik mijn marathon achter de rug. Ga ik twijfelen of ik wel juist getraind heb!
Om mijn max hartslag en omslagpunt te laten bepalen heb ik in januari een sporttest laten doen. Ik wilde immers wel juist trainen bij de juiste waardes.
Hierbij kwam 166 als omslagpunt uit.
Dus hop..alles ingevoerd en getraind. Nu begin ik later te twijfelen. Ik trainde met alles in het groen. (Hoge, lage en intensieve marathon hartslag).
Waarbij ik mijn 10km voluit een PR gelopen heb en gem. Hartslag 171 was.
Ook bij de marathon van Rdam was mijn gem hartslag 171.
In welke zones train je als je je omslagpunt bepaald hebt?
- RunningRob - Sportrusten
Re: Help! Is mijn omslagpunt wel juist?
Hoi Wendy,
Ik zie in je schema dat je 171 als omslagpunt hebt ingevuld en dat dat ook je gemiddelde op de 10k voluit was (je PR). Dus dit omslagpunt is zeker een goed uitgangspunt geweest voor je trainingen. Wel bijzonder is dat je ook 171 op de marathon doet! Dat heeft ongetwijfeld te maken gehad met je snelle start en het erg warme weer.
De Sportrusten trainingen doe je voornamelijk op marathonhartslag, en in welke zone dat ligt dat hangt af van hoe snel je bent. Des te sneller, des te hoger in zones je marathonhartslag ligt. De intensieve training doe je om ook wat hoger in hartslag te trainen voor het einde van de marathon. En de 10k voluit doe je om sneller te worden.
Als je niet specifiek voor een afstand traint, kun afwisselend in zones gaan trainen, bijvoorbeeld per week 1 of 2x in D2, 1 x in D3 en een keer vogels kijken, en af en toe volle bak.
Is dit een antwoord op je vraag?
Blijde groet,
Rob
Ik zie in je schema dat je 171 als omslagpunt hebt ingevuld en dat dat ook je gemiddelde op de 10k voluit was (je PR). Dus dit omslagpunt is zeker een goed uitgangspunt geweest voor je trainingen. Wel bijzonder is dat je ook 171 op de marathon doet! Dat heeft ongetwijfeld te maken gehad met je snelle start en het erg warme weer.
De Sportrusten trainingen doe je voornamelijk op marathonhartslag, en in welke zone dat ligt dat hangt af van hoe snel je bent. Des te sneller, des te hoger in zones je marathonhartslag ligt. De intensieve training doe je om ook wat hoger in hartslag te trainen voor het einde van de marathon. En de 10k voluit doe je om sneller te worden.
Als je niet specifiek voor een afstand traint, kun afwisselend in zones gaan trainen, bijvoorbeeld per week 1 of 2x in D2, 1 x in D3 en een keer vogels kijken, en af en toe volle bak.
Is dit een antwoord op je vraag?
Blijde groet,
Rob
-
Wendyroobol
Ha!
Dat had jij weer snel gezien Rob! Maar ik had 171 even ingevuld om te zien op welke waardes ik anders getraind zou moeten hebben.
Dus ik heb het nu weer op 166 omslagpunt gezet.
Het is nogal een verschil, dus een juist omslagpunt is wel belangrijk.
In de marathon heb ik vanaf 7 -14 km rondom mijn omslagpunt gezten. En vanaf 14km erboven.
Kan dit of klopt er toch iets niet?
Daarnaast is mijn 10km PR tijd aardig scherp.
Wellicht ben ik meer een sprinter dan een duurlooper..
Dat had jij weer snel gezien Rob! Maar ik had 171 even ingevuld om te zien op welke waardes ik anders getraind zou moeten hebben.
Dus ik heb het nu weer op 166 omslagpunt gezet.
Het is nogal een verschil, dus een juist omslagpunt is wel belangrijk.
In de marathon heb ik vanaf 7 -14 km rondom mijn omslagpunt gezten. En vanaf 14km erboven.
Kan dit of klopt er toch iets niet?
Daarnaast is mijn 10km PR tijd aardig scherp.
Wellicht ben ik meer een sprinter dan een duurlooper..
- RunningRob - Sportrusten
Dat is wel aan de hoge kant. Een 10km loop je gemiddeld op je omslagpunt, vandaar dat ik die 171 niet zo gek vind hoor.
Een marathon loop je dus normaal gesproken ruim onder de omslagpunt, tenzij je Nageeye heet
En het feit dat je de marathon zo hoog in hartslag kon lopen, denk ik dat je nog wel sneller kunt op de 10....
Blijde groet,
Rob
-
joeyvandermeijde
Nou Abdi, dat wordt een keer echt voluit gaan op een 10km voor jeRunningRob - Sportrusten schreef: ↑12 apr 2019, 21:54Dat is wel aan de hoge kant. Een 10km loop je gemiddeld op je omslagpunt, vandaar dat ik die 171 niet zo gek vind hoor.
Een marathon loop je dus normaal gesproken ruim onder de omslagpunt, tenzij je Nageeye heet![]()
En het feit dat je de marathon zo hoog in hartslag kon lopen, denk ik dat je nog wel sneller kunt op de 10....
Blijde groet,
Rob