Voeding tijdens de marathon

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
A.Stelloo

Voeding tijdens de marathon

Bericht door A.Stelloo »

Hoihoi,

ik heb een vraagje over voeding tijdens de marathon.

Voor halve marathons heb ik een goede ervaring met het drinken van 500 ml isotone oplossing de avond voor het evenement en een uur voor de start.
In feb heb ik nog een halve marathon gelopen waarbij ik bij km 10 een gel nam (Isostar actifood, die valt goed en heeft een prettige structuur in de mond) en bij 17 km weer. Tussendoor heb ik slokken water op (ik loop met een camelbak van 1,5L). Bij km 20 kreeg ik last van mijn buik, steken.. Die halve marathon heb ik goed kunnen afsluiten en de kramp in de buik bleek alleen een steek te zijn.

In jullie schema met een voorstel voor eten tijdens een evenement wordt er aangegeven bij een marathon bij 10, 20 en 30 km een gel te gebruiken en daartussen water te drinken.
Nu wil het geval dat ik doorgaans een lage bloeddruk heb en ook extra zouten geen overbodige luxe zijn. Bij de Rotterdam marathon hebben ze iedere 5 km ook isotone oplossing staan.

Wat is wijsheid qua inname van voldoende koolhydraten en zouten, zonder de man met de hamer tegen te komen of juist een overkill te krijgen aan koolhydraten dat weer tot andere nare effecten leiden???
Iedere 10 km een actifood gel (koolhydraten) en iedere x5 km isotone oplossing?

groetjes,
Annewil
RunningRob - Sportrusten

Re: Voeding tijdens de marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Aanvankelijk was het Sportrusten advies iedere 5km een gel, maar dat bleek voor de meeste lopers toch teveel.
Vandaar het advies om de 10km een gel te nemen. Als je voor de rest water neemt op de drinkposten is dat in principe voldoende.

Als je van jezelf weet dat je beter loopt als je ook wat zouten neemt, dan is daar natuurlijk niets op tegen. Maar het blijft toch proberen en tijdens de marathon voel je ook wel waar je behoefte aan hebt.

Blijde groet,
Rob
A.Stelloo

Re: Voeding tijdens de marathon

Bericht door A.Stelloo »

Beste Rob,

dank je wel! We gaan het meemaken zondag :D

nu de pre-marathon jitters met hier en daar een blaf en gesnotter...

groetjes,
Annewil
Plaats reactie