Tempo en marathonhartslag

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Eva uit Belgie

Tempo en marathonhartslag

Bericht door Eva uit Belgie »

Beste

Tot hier toe loopt het redelijk goed en ik heb veel vertrouwen in het schema. Toch maak ik me de laatste trainingen zorgen over mijn hartslag en tempo. Maandag liep ik 14 km aan gemiddeld 6'15'' per kilometer en een gemiddelde hartslag van 152. Dat lijkt op zich prima overeen te komen met wat het schema mij voor schrijft, maar: de eerste 8 km liep ik veel sneller (tussen 5'43" en 6'03" hartslag rond 150). Ik voelde mij fit en dacht vol vertrouwen "zo zal het tijdens de marathon wel lukken". Maar daarna ging het figuurlijk bergaf. Hartslag omhoog tot 165 en tempo omlaag (tussen 6'17" en 6'48). Ik kreeg mijn hartslag niet omlaag, ondanks het tragere tempo. Het voelde niet meer goed en ik telde af tot kilometer 14. Mijn vertrouwen nam een duik en nu weet ik dus niet goed of het mij zal lukken. Ik had de laatste kilometers echt niet het gevoel dat ik nog veel verder kon lopen.
Vandaag opnieuw 14 km gelopen, een beetje hetzelfde verhaal, alleen zakte hartslag wel een beetje bij trager tempo. Het euforisch gevoel bij het begin had ik niet, maar op het einde wel heel vermoeid en het gevoel dat ik traag liep en veel moeite moest doen.

Kan ik dan beter tijdens de marathon vertrekken aan een bepaald tempo (bv 6'15'') en mijn hartslag heel geleidelijk laten oplopen, ook al betekent dit misschien dat ik pas na 10 kilometer of meer aan mijn marathonhartslag loop? Of is dat niet de bedoeling. Ik heb het gevoel dat als ik mijn hartslag bewust laat oplopen tot marathonhartslag (waar ik dus sneller voor moet lopen dan mijn marathontempo), mijn hartslag gewoon verder blijft stijgen en ik deze niet meer omlaag krijg.

Ik ben benieuwd naar jullie advies.

Eva
RunningRob - Sportrusten

Re: Tempo en marathonhartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Eva,

Bedenk dat je nog een rustweek voor de boeg hebt, je bent dus op M-day super hersteld van de laatste weken, en je zult zien dat die 1e 14km echt een eitje zijn op een stabiele hartslag!
Eva uit Belgie schreef: 27 mar 2019, 12:06 Kan ik dan beter tijdens de marathon vertrekken aan een bepaald tempo (bv 6'15'') en mijn hartslag heel geleidelijk laten oplopen, ook al betekent dit misschien dat ik pas na 10 kilometer of meer aan mijn marathonhartslag loop?
Dat is een prima plan!

Echter ik voorspel je dat je in no time op marathonhartslag zit, door de spanning, de muziek, het publiek zal dat geen probleem zijn :)
Dus let nog niet teveel op je hartslag en je tempo, ga gewoon niet te snel van start maar loop lekker ontspannen. Geniet van het moment en de omgeving en na een paar kilometer is je hartslag stabiel en kun je kijken hoe het gaat en de juiste hartslag / het juiste tempo opzoeken.

Succes!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie