Yoga pranayama technieken vs Sportrusten ademhalingstechnieken

Plaats reactie
SuusDekker

Yoga pranayama technieken vs Sportrusten ademhalingstechnieken

Bericht door SuusDekker »

Beste Koen,

Ik heb al je boeken met veel plezier gelezen en pas veel van de kennis en tools die je aanrijkt toe. Ik doe veel yoga en heb ook een opleiding tot yoga docent gedaan een paar jaar geleden. Hier heb ik verschillende ademhalingstechnieken geleerd, die ik ook onderwijs. Echter stoort het mij dat ik niet precies begrijp wat er fysiologisch gebeurd in het lichaam bij deze technieken. In mijn opleiding werd alleen het beoogde effect onderwezen (e.g. energizing, calming, meditative). Daarnaast kan ik de kennis die ik heb opgedaan in de cursus "30 dagen rustig ademen", niet helemaal verenigen met de ademhalingstechnieken vanuit de yoga. Aangezien jij ook bekent bent met yoga/meditatie vroeg ik mij af of jij kennis of referenties van de fysiologische werking van verschillende ademhalingstechnieken uit de yoga Bijvoorbeeld in de yoga wordt er vaak gezegd "take a big breath", maar als je de wetenschap volgt aangerijkt door bijv. Patrick Mckeown (the oxygen advantage), is dat contraproductief. Hieronder enkele andere vragen:

1. The fire breath - vuurademhaling - Kapalabhati
https://gezonderleven.com/6-voordelen-v ... demhaling/
Wordt vaak gedaan aan het begin van een les om warmte te creeren / energie op te wekken / activerend. Dit lijkt het omgekeerde van bijvoorbeeld de WHM. Ik ben dus benieuwd wat hier dan fysiologisch gebeurd.

2. Ocean breath - ujjayi - https://holistik.nl/ademhaling-pranayama-ujjayi/
- Deze zou kalmerend zijn, maar er worden vaak diep en grote teugen genomen en dit wordt door sommige docenten aangemoedigd om de ademhaling hoorbaar te maken - het geluid van de oceaan. Dit lijkt naar mijnsinziens tegenstrijdig ten opzichte van bijv. Buteyko / sportrusten technieken.

3. Big sigh out - uitzuchten
- Dit wordt vaak gedaan in de yoga om ontspanning te geven in bepaalde houdingen. Echter wordt zuchten afgeraden door bijv McKeown, omdat je dan veel CO2 afblaast, inplaats van dat het in de bloed blijft om zuurstof naar weefsel/organen etc te sturen.

Ik hoop dat je mij misschien op weg kan helpen met deze vragen. Mvg, Susanne Dekker
Koen - Sportrusten

Re: Yoga pranayama technieken vs Sportrusten ademhalingstechnieken

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Susanne,

De vragen die hier stelt, zijn precies de vragen waar ik zelf ook mee zit. Verschillende technieken claimen verschillende effecten. Soms lijken de claims van verschillende technieken haaks op elkaar te staan.

Je schrijft zelf al over de diepe teugen, die haaks staan op Patrick McKeown, Buteyko en Stans van der Poel, waarbij koolzuur centraal staat. Door diepe teugen te nemen, blaas je veel koolzuur af en je wilt juist méér koolzuur in je bloed. Toch is het wel goed om hier onderscheid te maken tussen je dagelijkse adem en de adem tijdens een oefening. Als jij de hele dag door te snel ademt of diepe teugen neemt, krijgt je daar last van en is het goed om aan te leren om minder snel of minder diep te ademen. Maar als jij tijdens een oefening diepe teugen neemt, veel koolzuur afblaast en daarna met aandacht en focus in een houding kunt zitten/staan/liggen is dat prima. Het kan ook wenselijk zijn om tijdelijk wat meer adrenaline aan te maken, of je ademprikkel uit te stellen. Zolang je een sessie maar eindigt met ontspanning.

Wat er fysiologisch precies gebeurt, weet ik ook niet. Maar ingrijpen in je ademhaling om tijdelijk te pieken of dippen met koolzuur doet veel. Met je doorbloeding, met je hormonen, met je hartslag, in je brein. Wellicht dat andere mensen nog tips hebben voor wetenschappelijke achtergrond?

Veel blijft onbeantwoord, maar er zijn wel wat manieren om voor jezelf te ontdekken wat een oefening doet. Wil je bijvoorbeeld een oefening om te ontspannen? Dan kan een hartslagmeter leerzaam zijn. Zakt je hartslag? Dan gaat het goed.

Is dit antwoord op je vraag?

Koen
H@nneke

Re: Yoga pranayama technieken vs Sportrusten ademhalingstechnieken

Bericht door H@nneke »

Hai Susanne en Koen,
De vragen van Susanne hielden mij ook al een tijdje bezig. Ik heb ook de Vipassana 10 daagse gevolgd, een Buteyko cursus, aan yoga gedaan en wat andere meditatie technieken. Bij de yoga en meditatie ademhalingstechnieken eigenlijk nooit een onderbouwing gekregen van wat eea nu precies in je lichaam doet.
Een aanvulling die wel bij mij naar boven komt is deze; Als er wordt aangegeven "Take a deep breath" in de yoga of "haal diep adem" in de dagelijkse praktijk ... ontstaat wsch de verwarring in dat men vaak dènkt dat wordt bedoeld "Neem een hele grote ademteug" terwijl oorspronkelijk wordt gedoeld op een lage ademhaling ... dus diep in de zin van laag naar je buik waarbij het middenrif naar beneden gaat je longen zich als het ware als een blaasbalg kunnen vullen en waardoor je ook de dieper gelegen delen van je longen optimaal vult met lucht met een zo optimaal mogelijke uitwisseling van zuurstof en koolzuur als gevolg ...
Heel benieuwd naar jullie inzicht hierin!
Groet, Hanneke
Plaats reactie