Bijnieruitputting en Wim Hof ademhaling

Plaats reactie
Bart en Maamke

Bijnieruitputting en Wim Hof ademhaling

Bericht door Bart en Maamke »

Ik heb zojuist het filmpje met Koen en Wim gekeken van dag 14 van het 30-dagen-rustig-ademen-programma en begreep dat je door de Wim Hof ademhaling extra adrenaline aanmaakt. Nu ben ik herstellende van bijnieruitputting, na een periode waarbij mijn bijnieren continue extra adrenaline en cortisol aanmaakten. Je snapt dat ik mijn bijnieren niet extra wil belasten en vraag me dus af of het niet averechts zou werken als ik de Wim Hof ademhaling ga doen?
Koen - Sportrusten

Re: Bijnieruitputting en Wim Hof ademhaling

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Bart,

Voor de zekerheid kun je de oefening van Wim Hof nu beter overslaan en je volledig richten op de rustige oefeningen. Ik vraag het ook nog even na bij een arts, als die zegt dat de oefeningen van Wim Hof juist goed kunnen werken bij bijnieruitputting, dan kom ik bij je terug.

Koen
Kurt Pijpers

Bericht door Kurt Pijpers »

Beste Koen,

Ik ben benieuwd of je meer te weten bent kunnen komen over de invloed van ademoefening van Wim Hof bij bijnieruitputting.
Dit stukje mis ik, wellicht heb je Bart eerder beantwoord.

Hoor je graag.
Alvast bedankt en

Gelijkmoedig verder gaan.

Kurt
Kurt Pijpers

Bericht door Kurt Pijpers »

Ha Koen,

Zo snel kan nooit, ik zag dat je pas net geantwoord had. 8-) ;)
Dus wacht ik gewoon het antwoord af.

Hartelijke groeten, Kurt
Koen - Sportrusten

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Bart (en Kurt),

Ik heb navraag gedaan bij huisarts Monique Tjon a Tsien en zij antwoord het volgende:

----
Bijnieruitputting is niet een echt officiële diagnose die we als artsen gebruiken. In de volksmond zijn dit vaak mensen die uitgeput en oververmoeid zijn. De ademhalingsoefening van Wim Hof is geen contra-indicatie. Met bijnieruitputting kan je de oefeningen van Wim Hof zeker doen en ervaren hoe het hem bevalt. Liefst dagelijks, in ieder geval een week.
----

Kunnen jullie hier wat mee?

Groet,

Koen
Bart en Maamke

Bericht door Bart en Maamke »

Hoi Koen!

Ik ben je nog een antwoord schuldig nav je vraag of ik iets met het advies van dokter Tjon a Tsien kan...

Als bijnieruitputting niet officieel erkend is door de reguliere medische wetenschap en ik zelf wél overtuigd ben dat er sprake is van bijnieruitputting, kies ik er voor de zekerheid voor om de WH ademhaling maar even niet te praktiseren. Eerst maar herstellen en er niet op gokken dat de methode (en de extra aanmaak van adrenaline) misschien wel goed zou kunnen zijn voor de bijnieren (en daarbij anderzijds evt. voorkómen dat de nieren verder uitputten).

Dank voor je antwoord en groet,
Bart
Plaats reactie