Hoi George,
George schreef: ↑08 mar 2019, 18:45
1. Ik heb zojuist mijn training marathon hartslag laag gedaan en het valt mij op dat ik ineens sneller ben dan vorige keer. Is dat toeval of progressie?
Het kan beide, maar het geeft wel aan dat je op de goede weg bent. Kijk niet vreemd op als het de volgende keer weer iets langzamer is, maar en kan goed een trend aangegeven.
2. Ik heb dat 3 passen in ademen en 5 passen uit ademen onder de knie nu en hoef er niet meer bij na te denken. Moet ik deze ademhaling de hele training blijven doen of alleen een paar keer tussendoor als mijn hartslag te hoog dreigt te raken?
In principe houd je deze frequentie de gehele training vol, zolang je op de hartslag zit. Als je merkt dat je de hartslag niet kunt halen of als je er boven schiet, kun je het aantal stappen aanpassen. Dus ook bij een rustige of een heel intensieve training kan het aantal stappen per ademteug anders zijn.
3. Bij klimmetjes en flinke tegenwind schiet mijn hartslag enorm omhoog. Hoe ga ik hier mee om?
Tempo verlagen
4. Ik merk bij het opstaan in de ochtend dat ik hier en daar wat pijntjes en stijfheid heb door het frequentere lopen. Kan ik een extra rustdag pakken komende periode als ik het niet vertrouw?
Uiteraard dat is geen probleem, je rusthartslag kan hier ook meer info over geven. Als deze hoger is dan normaal dan kan dit ook duiden op wat oververmoeidheid.
Blijde groet,
Rob