Beste,
Met nog een maand tot Rotterdam, begint het toch wel spannend te worden. Maar ik heb toch nog een vraag, want snap mijn eigen hartslag niet meer zo goed. Met een maximale HS van 192 en een 10km tijd van 52.15 kom ik in het boek op een marathon HS van 157 uit.
Prima zo ver, want het is een lekker tempo wat ik (meestal) voor m'n gevoel wel lang vol kan houden. Ik loop gemiddeld tussen de 10 en de 10,5km p/u met die HS gemiddeld. Zondag heb ik 10km voluit gelopen, waarbij ik het na 5km al niet leuk meer vond, dus echt wel mijn best heb gedaan: Niet mijn snelste tijd ooit (was moe, dus te verwachten), maar vooral een gemiddelde HS va 157 (= dus mijn MHS).
Vandaag liep ik ruim 14km op mijn gebruikelijke tempo, maar bleef mijn HS maar laag en kwam ik uit op een gemiddelde HS van 146. Dat je HS wat zakt als je veel traint kan ik me wel voorstellen, maar toch niet zoveel?
Ik weet nu dus niet zo goed waar ik op moet vertrouwen. Als ik op die MHS ga lopen had ik dat niet eens 14km volgehouden, laat staan 42. Of moet ik die MHS tijdens Rotterdam dan maar als max aanhouden en op gevoel lopen?
Groet! Loes
Lage HS bij zelfde tempo
- RunningRob - Sportrusten
Re: Lage HS bij zelfde tempo
Hoi Loes,
Een gevoel wat je had afgelopen zondag zou ik niet als referentie gebruiken, je zegt zelf dat je moe was en dat je niet prettig liep. De laatste week voor de marathon loop je heel weinig, zodat je goed uitgerust aan de start verschijnt en niet moe bent.
Verder wisselt het een beetje, ik loop vrijwel iedere week een training op marathonhartslag en de ene week gaat het prima en de andere week moet ik echt werken om de hartslag vast te houden. En toch lukt het dan uiteindelijk ook om op deze hartslag de 42 km te starten.
Probeer dus wel de trainingen op marathonhartslag ook op marathonhartslag te doen, zodat je weet hoe het voelt om op deze hartslag te lopen, en dan krijg je ook een beter inzicht of het echt te snel is of dat de snelle dag een momentopname is geweest.
Hoe is verder je rusthartslag, is deze wel constant?
Blijde groet,
Rob
Een gevoel wat je had afgelopen zondag zou ik niet als referentie gebruiken, je zegt zelf dat je moe was en dat je niet prettig liep. De laatste week voor de marathon loop je heel weinig, zodat je goed uitgerust aan de start verschijnt en niet moe bent.
Verder wisselt het een beetje, ik loop vrijwel iedere week een training op marathonhartslag en de ene week gaat het prima en de andere week moet ik echt werken om de hartslag vast te houden. En toch lukt het dan uiteindelijk ook om op deze hartslag de 42 km te starten.
Probeer dus wel de trainingen op marathonhartslag ook op marathonhartslag te doen, zodat je weet hoe het voelt om op deze hartslag te lopen, en dan krijg je ook een beter inzicht of het echt te snel is of dat de snelle dag een momentopname is geweest.
Hoe is verder je rusthartslag, is deze wel constant?
Blijde groet,
Rob
Re: Lage HS bij zelfde tempo
Dank voor je snelle antwoord!
Mijn rusthartslag is voor mijn doen redelijk constant, wat betekend dat hij varieert tussen de 51 en 57 ongeveer. Waarbij ik nu al een paar dagen rond 56-57 zit, wat vrij hoog is voor mij.
Groet!
Mijn rusthartslag is voor mijn doen redelijk constant, wat betekend dat hij varieert tussen de 51 en 57 ongeveer. Waarbij ik nu al een paar dagen rond 56-57 zit, wat vrij hoog is voor mij.
Groet!