Haal de hartslagen niet meer

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
roel_tinneveld

Haal de hartslagen niet meer

Bericht door roel_tinneveld »

Hoi Koen,

De laatste tijd haal ik niet of met moeite mijn hartslagen. Gisteravond had ik de korte intensieve duurloop op het programma staan. 1km rustig inkopen en daarna 3:58 progressief naar 3:40 en best kapot, maar mijn gemiddelde hartslag bleef steken op 149..

Afgelopen vrijdag had ik ook de intensieve korte duurloop op het menu staan, maar dan in de ochtend en toen ben ik ook volle bak gegaan en haalde ik maar net de 163bpm gemiddeld.

Hoe kan dat? Mijn tijden zijn wel gewoon prima!
RunningRob - Sportrusten

Re: Haal de hartslagen niet meer

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Roel,

Dat betekent meestal dat het goed gaat! Ik herken hetzelfde effect in aanloop naar een marathon: dat tegen het einde soms zelfs lopen op marathonhartslag laag al zwaar voelt, meestal blijkt dan achteraf dat de training best snel ging, sneller dan "normaal".

Dit effect is sterker met name voor de wat snellere lopers, en jij behoort zo'n beetje tot de snelste lopers die ik ken onder de Sportrusters ;)

Ik heb je trainingen even bekeken en dit ziet er prima uit. Als de intensieve training intensief of maximaal aanvoelt, dan is het goed. Zeker als de tijden navenant zijn.

Blijde groet,
Rob
Roy Schuit

Bericht door Roy Schuit »

Hallo,

Ik wil hier ook nog wel even op reageren omdat ik deze ervaring wel deel. Waar ik na een paar weken inderdaad gewend was aan mn mararhonhf merk ik nu dat zelfs de trainingen op de lage marathonhf vaak best zwaar aanvoelen. Ook niet zo gek als ik dan achteraf zie dat t gemiddeld onder de 4.30 per km gaat. Daaruit volgt dan meteen mijn vraag: het tempo dat nu hoort bij die lage marathonhf is echt wel hoger dan het tempo dat ik aandurf voor mn eerste marathon. Ik heb ook niet het gevoel dat ik die hf zo lang kan volhouden. Is het een goed idee om in elk geval de langzaamste training wat meer richting het beoogde marathontempo te brengen, ook als de hf dan dus een stuk lager zal zijn?

Alvast bedankt voor je advies!

Groet,
Roy
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Roy,

Als je consequent (te) snel loopt tijdens een training op marathonhartslag dan zou ik dan wel overwegen. Als het incidenteel is dan is dat niet nodig. Mijn ervaring is wel dat tijdens de marathon zelf de hartslag toch weer wat hoger is, waarschijnlijk ook vanwege de wedstrijdspanning.

Tijdens de marathon zelf heb je de kennis en ook het gevoel, hoe het is te lopen op marathonhartslag, en ook of het (te) snel gaat. Dus als je dan merkt dat je toch snel loopt in vergelijking met je hartslag, kun je alsnog wat gas terug nemen. Na de 30e km kun je je gevoel volgen en eventueel nog versnellen als dat er dan nog in zit.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie