Mijn vertrouwen in een spagaat

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
evdlinde

Mijn vertrouwen in een spagaat

Bericht door evdlinde »

Mijn vertrouwen zit in een spagaat

Na een eerste poging in 2017 (marathon Malaga), die ik op dag 17 vanwege een heupblessure noodgedwongen moest afbreken, ben ik 29 december 2018 gestart met de 100-dagen training voor de marathon van Rotterdam op 7 april 2019.

Het gaat goed. Dag 45 vandaag; het lopen op hartslag zal nooit echt mijn dingetje worden, maar ik blijf gedisciplineerd de trainingen volgen. Op lage en zelfs op hoge marathonhartslag lukt het me ook 3 stappen in en 5 stappen uit te ademen. Ik merk dat ik daarmee zelf mijn hartslag kan beïnvloeden. Okay, de vogeltjes hebben me 2 keer niet voorbij zien komen, maar voor de rest ben ik trouw aan het schema. Mijn rusthartslag gaat ook geleidelijk omlaag en het tempo zienderogen vooruit. Had ik de 10k de laatste 20 jaar nooit meer onder de 51 minuten gelopen, de eerst test was 49:14, gelopen in een wedstrijd. Afgelopen zaterdag, met een vervelend harde wind, de tweede test in een training zelfs 49:05. Alle reden dus voor euforie en een groeiend vertrouwen.

Maar waarom dan toch die spagaat?
Ik heb geen marathonhistorie, de enige lange afstand is een halve marathon ergens in de jaren 80 van de vorige eeuw. En ik weet dat mijn lichaam lange afstanden niet fijn vindt. Keer op keer hapert het wel ergens en moet ik stoppen. Heup, achilles, kuit, bilspier. En die max van 14 kilometer zit dan toch niet lekker tussen mijn oren. 2 collega’s hanteren een traditioneel schema en hebben al een paar flinke duurlopen van 25-30 kilometer in de benen (en het hoofd) en staan de volgende dag (te) vrolijk verslag te doen op kantoor. Die ervaring mis ik. En wat ik ook lees in de verhalen van sportrust-ervaringsdeskundigen, ik ben toch onzeker over wat er gebeurt als ik de marathon loop.
Ik heb dan ook besloten om binnenkort toch, samen met mijn vrouw, een langere duurloop te doen. Even de 25k aantikken, even oefenen met gelletjes. In een laag tempo, want tijd telt meer dan afstand in een duurloop. En hopelijk haalt dat mijn vertrouwen uit de spagaat. Wordt vervolgd. Ik heb er in ieder geval nog steeds heel veel zin in en trek, weer of geen weer, mijn loopschoenen zonder tegenzin aan, iedere training weer. En geniet dan. En laten we wel wezen, dat is toch het belangrijkste.
marianneg

Re: Mijn vertrouwen in een spagaat

Bericht door marianneg »

Kan me die spagaat wel voorstellen en misschien ook niet gek om keertje een wat langere duurloop te doen. Toch.. als ik het boek van Stans van der Poel en Koen de Jong lees ben ik overtuigd dat de mensen met traditionele loopschema's van lange duurlopen een erg groot risico lopen om overtraind te raken. Mijn buurvrouw is er ook een voorbeeld van. Keihard getraind voor de halve marathon via het 'gewone schema', knieblessure gekregen en sindsdien nooit meer gelopen.. (alhoewel de blessure over is).
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Je bent niet de enige, er zijn meer lopers die in deze spagaat zitten. Veel zijn met een paar opbeurende woorden of een paar statistieken gerustgesteld, voor anderen werkt dit minder.

Dus loop lekker die 25km en hopelijk ga je dan met vol vertrouwen je laatste weken in :)

Blijde groet,
Rob
Ronald R.

Bericht door Ronald R. »

Misschien ook leuk / goed om het verhaal van Peter1959 zijn eerste marathon te lezen. Inspirerend en opbeurend. Voor mij helpen dat soort verhalen als ik in een spagaat zit.

We gaan finishen in Rotterdam. Punt.
evdlinde

Bericht door evdlinde »

Dank allen, mijn vertrouwen is iets gestegen! :D
Plaats reactie