Cadans en andere zaken

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Paul14

Cadans en andere zaken

Bericht door Paul14 »

Dag Rob,
Ik heb een paar vragen.
Dag 13 kon ik door omstandigheden niet lopen. Doel,was 5km in D2. Ik volg het 10 km schema. Daarom heb ik op dag 17 dat “ingehaald” door de opgetelde afstand van Dag 15 en dag 17 te lopen, samen 8 km in D2. Ging op zich prima, maar wathad ik beter kunnen doen?

Mijn sporthorloge meet ook mijn cadans (nauwkeurigheid is onbekend). Normaal gesproken is mijn cadans 155-160 spm. Ik lees dat dat vrij laag is. Als ik hem omhoog probeer te krijgen stijgt ook mijn hartslag, dat terugbrengen via staplengte is weinig effectief. Hoe kan ik dat het beste trainen?

Vd,
Paul
RunningRob - Sportrusten

Re: Cadans en andere zaken

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Paul14 schreef: 01 feb 2019, 23:42 Ging op zich prima, maar wathad ik beter kunnen doen?
Als je eens een keer een training mist is dat geen probleem, als je 80% van de trainingen daadwerkelijk doet zijn we blij, maar een keer dubbele training doen is uiteraard ook prima, als je merkt dat je lijf daar ook geen problemen mee heeft :)
Paul14 schreef: 01 feb 2019, 23:42 Hoe kan ik dat het beste trainen?
Tijdens trainingen oefenen we dit vanuit stilstand, dus stilstaand hardlopen met een cadans van 160 tot 180 per minuut. Je kunt dit oefenen met een metronoom of een appje op je telefoon. Pak dan de helft (dus 80 - 90 piepjes per minuut) en bij ieder piepje laat je dan je rechter voet de grond raken. Vanuit stilstand ga je dan langzaam versnellen tot maximaal en dan weer langzaam terug laten zakken tot stilstand. Dit herhaal je dan een aantal keren. De oefening kun je prima doen tijdens / na het warmlopen.

Tijdens de kerntraining probeer je de cadans vast te houden, ongeacht het tempo dat je loopt. Mijn eigen ervaring is dat dit vrij snel een "natuurlijk" loopritme ontwikkeld dat niet bij iedere snelheid exact hetzelfde is, maar wel altijd hoog.

Een Weense wals heeft trouwens ook dit ritme (André Rieu) dus als je hiervan houdt zet je deze op je koptelefoon :D

Succes!
Rob
Laatst gewijzigd door RunningRob - Sportrusten op 04 feb 2019, 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul14

Re: Cadans en andere zaken

Bericht door Paul14 »

Dan ga ik eerder voor Johan Strauss de zoon! 🤓
Plaats reactie