Klopt mijn omslagpunt?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Eef127

Klopt mijn omslagpunt?

Bericht door Eef127 »

Hoi,

Ik heb vandaag de test gedaan waarbij je 6 minuten warm loopt op 7 km/u en daarna elke 2 minuten een kilometer versnelt. Ik start volgende week namelijk met het 100-dagenschema. Ik moest stoppen toen ik 2 minuten lang 13 km/u rende, de 14 zou ik niet gaan redden. Mijn hartslag op dat moment was 186, waardoor ik nu dus ben uitgegaan van een omslagpunt van 184.

Mijn vraag alleen is: klopt dit? Ik moet nu mijn trainingen op 155 en 160/161 lopen, maar dat is echt laag voor mijn doen! Ik heb de laatste week weer gerend met een hartslagmeter om alvast in te komen, maar mijn gemiddelde hartslag zit toch wel een stuk hoger: tussen 166 en 169 de laatste paar runs. Ik ben bang dat ik echt veel te langzaam moet (voor mijn doen) om niet boven die voorgeschreven hartslag te komen. Klopt dit? Is dit de bedoeling?

Ter vergelijking: Ik heb 1,5 jaar geleden een halve marathon voor het eerst gelopen en ik kan in mijn historie nog zien wat toen mijn gemiddelde hartslag en maximale hartslag was. Het was die dag 23 graden, heel warm en daardoor niet de beste loopsituatie. Mijn gemiddelde hartslag was 178 en maximale 197. Ik ging niet helemaal kapot, ik kwam 'redelijk fit' over de finish. Nu is die 178 gemiddeld wel wat hoog, maar vanwege de warme temperaturen denk ik. Maar als ik straks voor de tweede keer die halve marathon ga rennen, dan is 155/160 wel écht laag, toch?

Ik ben heel benieuwd naar wat jullie vinden!

Groetjes,
Eveline
RunningRob - Sportrusten

Re: Klopt mijn omslagpunt?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Eveline,

Wat is je tempo als je op hartslag 160 loopt?
En wat was je tijd op de halve marathon?

Ik hoor graag van je,
blijde groet,
Rob
Eef127

Bericht door Eef127 »

Hoi Rob,

Mijn tijd was toen 2:20 ongeveer! Mijn pace bij hartslag 160 weet ik niet precies, want ik heb dus een horloge die alleen hartslag toont. Maar ik denk wel dat ik ergens tussen 6'25 en 6'35 loop bij die hartslag (ruwe gok). Had van de week 7 km gerend met een gemiddelde van 6'17 volgens mijn running app en dat was met een gemiddelde hartslag van 166, dus daarom schat ik in dat bij een lagere hartslag mijn tempo dus ook een stukje zakt, maar nogmaals: de exacte cijfers heb ik (nog) niet! Hopelijk kan je hier wat mee?

Groetjes,
Eveline
Eef127

Bericht door Eef127 »

P.S. Ik start volgend weekend met het schema en vanaf dan ook consequent met een hartslagmeter, dan kan ik uiteraard meten wat mijn pace is bij een hartslag van 160, maar heb tot nu toe nooit op een bepaalde hartslag gerend, vandaar.
RunningRob - Sportrusten

Hoi Eveline,

Als je een halve loopt op 2:20, dan is je km tijd ongeveer 6:35 min/km. Dus zo gek is die hartslag dus niet :)
Als ik je tijden zo zie zou ik starten op 160 en 165 op halve marathon hartslag laag en hoog.
De intensieve trianing (die dus nu op 161 staat in je schema) doe je intensief, dus dat mag best hoger zijn. Hij mag ook best intensief aanvoelen.

En laat straks even weten hoe het gaat, als je echt bent begonnen!

Blijde groet,
Rob
Eef127

Bericht door Eef127 »

Hoi Rob,

Bedankt voor de info! Ik heb zojuist een 5 km gerend, wel in de avond (ren normaal altijd in de ochtend) en heb gezorgd dat ik op een hartslag van 160 bleef rennen. Ging een stuk langzamer dan normaal, mijn gemiddelde tijd was 6'33 per km! Toch voelde 160 wel echt laag, dus fijn dat ik wat hoger 'mag' rennen. Ik houd je op de hoogte als het begonnen is!

Groetjes Eveline
Eef127

Bericht door Eef127 »

Hoi Rob,

Ik zou nog even laten weten hoe het gaat. Ik probeer nu de trainingen op 160 en 165 te lopen en dat gaat best wel lekker! Vooral die van 165 vind ik fijn, omdat ik dan gewoon 'hard' mag. In het begin was het rennen op hartslag heel lastig, maar nu na 3 weken denk ik dat ik het aardig te pakken heb. Dus gaat goed!

Ik merk dat ik sneller ren op dezelfde hartslag, dus ik maak zeker progressie! Ik ga over 2 weken mijn eerste 10 km voluit rennen en ik dénk dat ik die wel onder de 62 minuten kan rennen (nu staat er in mijn schema dat dat mijn snelste tijd is). Dat zou dan betekenen dat mijn hartslagen worden aangepast, maar die staan nu nog op 156 en 161. Hoe gaan we dat tegen die tijd doen? Moet ik gewoon blijven rennen op 160 en 165, ook als mijn 10-kilometertijd verbetert?

Groetjes,
Eveline
RunningRob - Sportrusten

Hoi Eveline,

Houd even de huidige hartslagen aan, maar laat, indien je inderdaad je 10km tijd verbeterd, dat even weten dan kijk ik nog even weer naar je trainingsresultaten.

Succes!

Rob
Eef127

Bericht door Eef127 »

Hoi Rob,

Vandaag mijn tweede 10 km voluit gerend en weer iets sneller! Eerste 10 km voluit rende ik in 59'45, vandaag in 58'55. Ik heb de tijden aangepast en zie dat mijn hartslag nu 2 slagen hoger mag bij de trainingen. Zal ik gewoon op 160 en 165 blijven trainen wat ik vanaf het begin al doe, of verhoog ik dit nu naar 162 en 167?

Groetjes,
Eveline
RunningRob - Sportrusten

Hou Eveline,

Gefeliciteerd!

Je mag dan je nieuwe hartslagen aanhouden.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie