lichte pijn in kuiten na 10 km voluit

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
annemie

lichte pijn in kuiten na 10 km voluit

Bericht door annemie »

Na mijn 10 km voluit onlangs heb ik in rust lichte pijn in beide kuitspieren. Na mijn 4-daagse van Nijmegen van 2018 was de pijn erg hevig en heeft het weken geduurd voordat ik pijnvrij was. Ik had er echter al langer geen last meer van maar helaas nu weer wel. Niet tijdens het lopen, dat gaat heel erg goed. Wel na de training en de dag erna. Het voelt alsof ik kramp ga krijgen. Wat kan ik het beste doen. Ik had zelf bedacht de volgende 10 voluit eind volgende week over te slaan maar de andere trainingen wel te gaan. Of is het verstandiger om een of meerdere trainingen even over te slaan. Graag jullie advies.
RunningRob - Sportrusten

Re: lichte pijn in kuiten na 10 km voluit

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Eigenlijk moet je niet gaan lopen als je in het dagelijkse leven al pijn hebt. Dus neem rust en als je pijnvrij bent ga je vogels kijken.
Wel blijven bewegen (wandelen). Mocht je erna weer pijn hebben dan herhaal je dit totdat de pijn achterwege blijft, daarna kun je weer proberen sneller te lopen.

Verder is het verstandig kuitoefeningen te doen, zie:
https://www.sportzorg.nl/oefeningen/ach ... esblessure

Hier wordt achillespees benoemd, maar dezelfde oefeningen versterken ook je kuitspieren.

En bij twijfel zou ik even langsgaan bij een sportarts of fysiotherapeut.
Sterkte!
Rob
annemie

Bericht door annemie »

Bedankt voor de snelle reactie.
tetie

Bericht door tetie »

Zijn je schoenen nog goed vwb demping?
Kuitproblemen zijn soms ook het gevolg van instabiliteit van de enkels/voet.
Misschien heb je teveel pronatie (naar binnen klappen van de enkel tijden de landing)?
Je kunt het laten uitzoeken door fysiotherapeut, podotherapeut of bij een hardloopwinkel.
annemie

Bericht door annemie »

Pijn is nu erg heftig. Ik ga maandag naar de huisarts. Schoenen zijn nog niet zo oud. Gekocht bij Het Loopcentrum ongeveer 5 maanden geleden. (Toen ben ik ook weer voorzichtig gestart met hardlopen na het lopen van de 4-daagse van Nijmegen). Bij Het Loopcentrum heb ik altijd goed advies gekregen. Even afwachten en stevig balen want het ging zo lekker en ik kreeg steeds meer vertrouwen in het lopen op hartslag.
Wordt vervolgd.
Plaats reactie