Egmond: 'knallen' of 'lopen als training'?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
mindful2.nl

Egmond: 'knallen' of 'lopen als training'?

Bericht door mindful2.nl »

Aankomende zondag 13 januari is het zover: de halve marathon van Egmond!
Echter, ik ga nu dag 10 in van mijn 100-dgn. Sportrusten in aanloop naar de Rotterdam marathon... Wat is wijsheid, waar zal ik voor kiezen: Voluit gaan om een mooie tijd (binnen de twee uur) te lopen en een keertje lekker te knallen of de halve gaan lopen in bijvoorbeeld mijn marathontempo hoog (132)? Ik liep bijvoorbeeld de Montferlandrun van 15K in 1u20'32" met een gemiddelde hartslag van 150 en dus een gemiddelde snelheid van 11,2K.
Groeten van Gerard
korz

Re: Egmond: 'knallen' of 'lopen als training'?

Bericht door korz »

kan natuurlijk beide. Er is geen goed of fout. Het ligt eraan wat je wilt bereiken. In de lijn met je schema zou ik zeggen loop op marathon HR. Dat voelt goed en kost ook minder dagen herstel (minder kans op blessures).
Maar als je lekker wilt knallen kan dat natuurlijk ook. Let wel op je rust HR of je goed hersteld.

Groet,

Maatten
Lopen met je hart: heerlijk!
mvdw

Bericht door mvdw »

Ik loop ook Egmond zondag en doe het 100 dagen programma voor Rotterdam. Ben van plan om Egmond op marathon hartslag te lopen. Wel een goede test.
Koen - Sportrusten

Bericht door Koen - Sportrusten »

Geniet van Egmond. Het is erg leerzaam en goed om het als training op marathonhartslag te lopen.
mindful2.nl

Oké! Heb mijn beslissing genomen: ga proberen (met de nadruk op 'proberen') om de halve op marathonhartslag te gaan lopen... 8-) Dus op een HSF van 132/min. Vooral bezig met mijn ademhaling, vissen kijken en 'keep the horses in the barn' :!:
Koen - Sportrusten

Bericht door Koen - Sportrusten »

Geniet ervan. Als je hartslag wat oploopt: erger je vooral niet en loop gewoon lekker door.
Stijn1111

Bericht door Stijn1111 »

Leuk! Ik ga hem ook lopen dit weekend en doe ook het sportrustenprogramma voor Rotterdam. :D Ik had het idee om de eerste 7 km rustig te lopen (voornamelijk omdat dit gedeelte over het strand gaat) en daarna een normale 14km in D2 te pakken. Dus vooral een ongedwongen loop met veel genieten als een mooie voorbereiding voor Rotterdam! Succes allemaal zondag!

Groeten,
Stijn
mvdw

Bericht door mvdw »

Wat zijn jullie startnummers? Mijne is 3825.
mindful2.nl

Mijn startnummer is 537 en ik start in het voorste vak (zwart) omdat ik een wedstrijdlicentie heb... :D Maar zoals ik al zei: ik ga op HSF 132/min. lopen (marathonhartslag volgens 100 dgn. SR) dus zal redelijk vaak gepasseerd worden en er naar verwachting rond de 2u10' tot 2u15' over doen. Behalve aan mijn nummer herken je mij aan mijn oranje KiKa shirt want ik doe dit jaar o.a. de Ironman 70.1 in Vichy (Fr.) en de marathon van Athene (november) voor KiKa.
Groeten van Gerard
Bijlagen
KIKA-VISTA-achter-klein.jpg
KIKA-VISTA-achter-klein.jpg (34.26 KiB) 4299 keer bekeken
Laatst gewijzigd door mindful2.nl op 14 jan 2019, 01:07, 1 keer totaal gewijzigd.
mvdw

Bericht door mvdw »

mindful2.nl schreef: 09 jan 2019, 21:27 Mijn startnummer is 537 en ik start in het voorste vak (zwart) omdat ik een wedstrijdlicentie heb... :D Maar zoals ik al zei: ik ga op HSF 132/min. lopen (marathonhartslag volgens 100 dgn. SR) dus zal redelijk vaak gepasseerd worden en er naar verwachting rond de 2u10' tot 2u15' over doen. Behalve aan mijn nummer herken je mij aan mijn oranje KiKa shirt want ik doe dit jaar o.a. de Ironman 70.1 in Vichy (Fr.) en de marathon van Athene (november) voor KiKa.
Groeten van Gerard
Goed initiatief. Ik heb gedoneerd!
mindful2.nl

Geweldig MvdW, heel erg bedankt voor je donatie voor KiKa! En natuurlijk heel veel succes met de halve in Egmond zondag, vooral met het lopen op je marathon hartslag... Dat wordt voor mij nog een hele uitdaging :)
Groet van Gerard
mindful2.nl

Lopen op marathon-hartslag van (in mijn geval) 132?: Mission impossible! Ach, uiteindelijk toch wel tevreden met m’n gemiddelde rustige hartslag van 138/min. De 'opdracht' van 132/min. was niet haalbaar mits ik zou gaan wandelen😱
De strandopgangen en duinen + de wind en de gehele entourage met 15.000 lopers jagen je hartslag toch wat op.

En, belangrijk: een ‘overwinning’ op mijzelf dat ik iedereen maar voorbij liet rennen zonder mij uit ‘de tent’ te laten lokken om mee te gaan.
Bijkomend voordeel van deze rustige trainingswedstrijd is dat ik gewoon verder kan met mijn trainingsschema zonder extra rust te moeten inbouwen. Dus resultaat van vandaag: gemiddelde HSF 138/min., gemiddelde snelheid 8,8k/uur, afstand 21,1K. Een half uur langer kunnen genieten van de Halve van Egmond, want als ik 'volle bak' was gegaan was ik rond de 1u50' gefinisht (vermoedelijk)...
Bijlagen
KIKA-VISTA-achter-klein.jpg
KIKA-VISTA-achter-klein.jpg (34.26 KiB) 4300 keer bekeken
mvdw

Bericht door mvdw »

mindful2.nl schreef: 14 jan 2019, 01:04 Lopen op marathon-hartslag van (in mijn geval) 132?: Mission impossible! Ach, uiteindelijk toch wel tevreden met m’n gemiddelde rustige hartslag van 138/min. De 'opdracht' van 132/min. was niet haalbaar mits ik zou gaan wandelen😱
De strandopgangen en duinen + de wind en de gehele entourage met 15.000 lopers jagen je hartslag toch wat op.

En, belangrijk: een ‘overwinning’ op mijzelf dat ik iedereen maar voorbij liet rennen zonder mij uit ‘de tent’ te laten lokken om mee te gaan.
Bijkomend voordeel van deze rustige trainingswedstrijd is dat ik gewoon verder kan met mijn trainingsschema zonder extra rust te moeten inbouwen. Dus resultaat van vandaag: gemiddelde HSF 138/min., gemiddelde snelheid 8,8k/uur, afstand 21,1K. Een half uur langer kunnen genieten van de Halve van Egmond, want als ik 'volle bak' was gegaan was ik rond de 1u50' gefinisht (vermoedelijk)...
Nou prima toch! Ik heb uiteindelijk met hartslag 157 gemiddeld gelopen (mijn marathonhartslag hoog is 156) in 1:51. Best tevreden maar door het "heuvelachtige" parcours merkte ik wel dat het lastig is om je hartslag in toom te houden.
mindful2.nl

Goed gedaan MvdW! Best een hoge marathonhartslag van jou, die 157..., wat is jouw hsf max en omslagpunt?
Inderdaad lastig in al deze omstandigheden de hartslag 'in toom' te houden, bij mij schoot ie al meteen in het begin naar de ruim 170 maar misschien was dat wel een meetfout met al die lopers om je heen (?)
mvdw

Bericht door mvdw »

mindful2.nl schreef: 14 jan 2019, 10:29 Goed gedaan MvdW! Best een hoge marathonhartslag van jou, die 157..., wat is jouw hsf max en omslagpunt?
Inderdaad lastig in al deze omstandigheden de hartslag 'in toom' te houden, bij mij schoot ie al meteen in het begin naar de ruim 170 maar misschien was dat wel een meetfout met al die lopers om je heen (?)
Mijn omslagpunt is 178 en marathonhartslag laag/hoog is berekend op 151/156.
Plaats reactie