hartslag zeer wisselend bij verschillende snelheden

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
lindakalinski

hartslag zeer wisselend bij verschillende snelheden

Bericht door lindakalinski »

Goedemiddag Rob,

Mijn hartslag is zeer wisselend bij verschillende snelheden. Soms loop ik op een hogere snelheid en is mijn hartslag lager dan bij een lagere snelheid. Zo liep ik vandaag gemiddeld 6:26 min/km en was mijn gemiddelde hartslag 151 en gisteren liep ik gemiddeld 6:54 min/km bij een gemiddelde hartslag van 153.
In eerste instantie was volgens het schema mijn lage marathonhartslag 135 en mijn hoge 140. Bij deze hartslagen moest ik gaan wandelen. Vervolgens gaf je als advies om 150 en 155 aan te houden en kwam ook naar voren dat ik de marathon op ongeveer 7:17 min/km zou moeten kunnen lopen. Als ik nu naar mijn trainingen kijk, zou ik bij deze hartslagen op een hogere snelheid moeten lopen. Eigenlijk heb ik drie vragen:

- Hoe kan het dat mijn hartslag lager is bij een hogere snelheid?
- Moet ik toch andere marathonhartslagen aanhouden of moet ik als uitgangspunt die gemiddelde snelheid van 7:17 min/km nemen?
- Hoe belangrijk is het dat ik echt OP de lage en OP de hoge marathonhartslag loop? Is het ook goed als ik twee keer per week TUSSEN deze twee hartslagen train?

Alvast bedankt weer voor je reactie.

Groet, Linda
RunningRob - Sportrusten

Re: hartslag zeer wisselend bij verschillende snelheden

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Linda,

De eerste vraag die je even moet zien te beantwoorden is of je hartslagmeter wel de goede waarde geeft. Als deze erg fluctueert tijdens een training dan klopt er gewoon iets niet, ook grote sprongen in je hartslag gedurende een training zijn een aanwijzing voor een meetfout. Je hartslag gaat altijd min of meer vloeiend op en neer, zeker als je snelheid constant is.
Mischien dat je van een kennis een andere hartslagmeter kan lezen. Wat je ook kan doen is eens een training op tempo trainen in plaats van hartslag. Als je hartslag dan nog steeds erg op en neer gaat volgens je hartslagmeter, weet je zeker dat de meting onbetrouwbaar is....

Overigens kan het best een keer voorkomen dat je een training op lage marathonhartslag een keer sneller gaat dan een training op hoge marathonhartslag. Dat is ook afhankelijk van hoe uitgerust je aan een training begint, of je goed hersteld bent en goed gegeten et cetera :)

Ik stel altijd een zone van 5 slagen in. Dus als ik op 155 moet trainen stel ik een zone in van 153 tot 157 in op mijn hartslagmeter en train dan in dat gebied. Als ik dan buiten dit gebied zit begint mijn hartslagmeter te trillen en weet ik dat ik iets sneller of langzamer moet gaan. :)

Blijde groet,
Rob
lindakalinski

Bericht door lindakalinski »

Hoi Rob,

Bedankt voor je reactie. Alleen het antwoord op mijn derde vraag is me nog niet helemaal duidelijk: is het belangrijk dat ik echt eenmaal per week OP mijn lage marathonhartslag en eenmaal per week OP mijn hoge marathonhartslag train of is het ook goed als ik twee keer per week TUSSEN deze twee hartslagen train?

Groet, Linda
Koen - Sportrusten

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Linda, het is prima als je TUSSEN de hartslagen loopt. Geniet je trainingen!
Plaats reactie