Hallo,
Ik heb de volgende vraag.
Ik begeleid een groepje mensen naar de NN marathon Rotterdan op 7 april met behulp van het 100 dagen sportrustprogramma.
Ons 100 dagen programma is inmiddels begonnen maar we waren al wat eerder bezig om o.a. het omslagpunt te bepalen.
Een van 'mijn' mensen (Ellen) heeft een omslagpunt van 158. Dat heb ikzelf ook.
Mijn recente 10 km tijd is echter 43 min en die van haar 55 min. Daarbij is het wellicht belangrijk om te vermelden dat ik al ruim 30 jaar consequent hardloop en veel wedstrijdervaring heb e.d. Ellen pas een jaar of 4 met nog niet zo heel veel wedstrijdervaring. We zijn beiden 53 jaar oud.
Haar schema laat zien dat ze op hf 137 moet lopen tijdens de intensieve training en mijn schema laat zien dat ik op een hf van 147 moet lopen tijdens de intensieve training. Mij lukt dit prima maar voor Ellen is dit bijna onmogelijk bleek afgelopen zondag. Ze moest bijna gaan wandelen om die hartslag op 137 te houden.
Is hier een verklaring voor te geven?
Sportieve groet,
George
hoge hartslag tijdens de intensieve marathon training
-
george.edelman65
- RunningRob - Sportrusten
Re: hoge hartslag tijdens de intensieve marathon training
Hoi George,
Voor mensen met een wat langzamere 10km tijd voelt de intensieve training soms alsnog rustig aan. Doe hem dan gewoon sneller, hij mag echt intensief aanvoelen. Beschouw de aangegeven hartslag dan maar als een minimum en niet als een richtwaarde.
De intensieve training moet je voorbereiden op het laatste stuk van de marathon waarbij je hartslag boven je marathonhartslag uitkomt.
Blijde groet,
Rob
Voor mensen met een wat langzamere 10km tijd voelt de intensieve training soms alsnog rustig aan. Doe hem dan gewoon sneller, hij mag echt intensief aanvoelen. Beschouw de aangegeven hartslag dan maar als een minimum en niet als een richtwaarde.
De intensieve training moet je voorbereiden op het laatste stuk van de marathon waarbij je hartslag boven je marathonhartslag uitkomt.
Blijde groet,
Rob