Het 14K schema in combinatie met zwemmen, fietsen, schaatsen

Plaats reactie
Ron66

Het 14K schema in combinatie met zwemmen, fietsen, schaatsen

Bericht door Ron66 »

Ik wil graag meer weten over het 14K schema in combinatie met andere sporten. Ik doe aan zwemmen, wielrennen (ook in de winter), schaatsen als training voor de (Alt.) 11-stedentocht. Ik doe triathlons (OD 2-3 keer/jaar). Ik denk er aan om de marathon van Rotterdam te gaan lopen.

Als training voor de triathlons loop ik ca. 2 keer per 10 dagen max. 7 km rond mijn omslagpunt of iets daarboven (geen intervals o.i.d. 5:40 - 6:00/km). Mijn ervaring is dat als ik vaker of intensiever (intervals, HIIT) ga hardlopen dan krijg ik last van blessures (shin splints).

Mijn duurvermogen is OK, VO2max = 54 ml/kg, voor mijn leeftijd uitstekend :) Zwemmen 1-2 uur per week, fietsen (winterseizoen 4 uur in D2-D3), schaatsen 2 keer ander half uur (op vrijdag en zondag niets). Nog meer training in een week proppen is ivm gezin/familie niet mogelijk. Het lopen pas ik in, net zoals het uitkomt (bijv hardlopen na de zwemtraining). Ik zou dit wekelijks kunnen doen.

Door wat te schuiven (een schaatstraining om de week overslaan, dus 3 keer per twee weken schaatsen ipv 2 keer per week), en de fietstraining inkorten. Dan kan een half 14 K schema prima d.w.z. door de kortere looptrainingen (<7 K) en het "vogels kijken" skippen. Maar is het trainingsvolume dan voldoende om spieren, pezen en bindweefsels te trainen voor de marathon? Of is het beter om kortere looptrainingen te doen vooral gericht op techniek, omdat ik wat betreft duurvermogen toch wel goed zit.
RunningRob - Sportrusten

Re: Het 14K schema in combinatie met zwemmen, fietsen, schaa

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Ron,

De twee trainingen op marathonhartslag zijn het belangrijkste, dus die zou ik dan doen. Het trainen hoog in hartslag lukt je wel tijdens de andere trainingen.
Succes!

Blijde groet,
Rob
Ron66

Re: Het 14K schema in combinatie met zwemmen, fietsen, schaa

Bericht door Ron66 »

Hallo Rob,

Bedankt, in komende 6 weken ga ik proberen mijn trainingen zo efficiënt mogelijk in te plannen. Als dat lukt zal ik mij inschrijven voor Rotterdam.

Grtn Ron
Gri

Re: Het 14K schema in combinatie met zwemmen, fietsen, schaatsen

Bericht door Gri »

Ook een vraag over combineren van trainingen met andere sporten, in mijn geval volleybal. Heb eerder succesvol gecombineerd met het 10km schema voor de halve marathon maar nu ik met het 14km schema voor de hele marathon aan de slag ga twijfel ik toch weer omdat de afstanden groter worden en de trainingen dus iets langer duren.
Mijn plan is als volgt:
maandag: training op marathonhartslag
dinsdag: rust
woensdag: intensieve training in ochtend + s avonds yoga
donderdag: rond 18:00 vogels kijken + 20:45 volleybaltraining
vrijdag: rust
zaterdag: training op marathonhartslag + volleybalwedstrijd
zondag: rust / evt. wielrennen bij mooi weer.

Wat denk jij van dit plan? Ik hoor het graag!
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Lijkt me prima.
Je mag van mij de "vogels kijken" training wel laten vervallen. Dit wordt ruimschoots gecompenseerd door je volleybal trainingen.

Succes!

Blijde groet,
Rob
Gri

Bericht door Gri »

Dankjewel!!
Plaats reactie