Halve marathon met hele voorbereiding

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Omar

Halve marathon met hele voorbereiding

Bericht door Omar »

Ik heb 2 pr's gelopen tijdens het volgen van de sportrusten training voor 2 marathons. 1pr op de 10 en de andere op de halve. Nu moet ik ook zeggen dat ik 1 dag voor de halve marathon pr net terug was gekomen van 3 weken curacao waar ik volop (in de hitte) trainde. Maar goed met een training voor de marathon beste tijden gelopen op andere afstanden.

Als ik het allemaal goed begrijp train je je lichaam optimaal ook met een voorbereiding voor de marathon met lage hartslag. Wat ik nu merk is dat de trainingen minder intensief waren. Je loopt met veel lagere hartslag. Wat is t voordeel om op hogere hartslag voor de halve te trainen ipv lagere hartslag en iets meer (14k) lopen als beide optimale trainingen zijn ?
RunningRob - Sportrusten

Re: Halve marathon met hele voorbereiding

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Je traint voor de halve en de hele voornamelijk op de hartslag die je tijdens het evenement geacht wordt te lopen.
Je went dus aan het lopen op die hartslag en voelt dan ook beter aan of je goed gaat of misschien te snel of te langzaam. En over het algemeen wordt je, gedurende de 100 dagen, dan ook sneller op die hartslag.

En je loopt de hele marathon nu eenmaal op een lagere hartslag dan de halve, vandaar het verschil.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie