Hartslag halve marathon

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Jjudith

Hartslag halve marathon

Bericht door Jjudith »

Hoi, ik heb afgelopen oktober een halve marathon gelopen met gemiddelde hartslag van 164. (2:19u) Nu heb ik gisterem schema gekregen met trainingen op hartslag 132 en 138 met de opmerking dat de hartslag hoog zou zijn in het schema. Gisteren 7 km gelopen op 132, maar dat is erg langzaam. 8 min per km. Klopt dit wel??
RunningRob - Sportrusten

Re: Hartslag halve marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Judith,

Hier lijkt inderdaad iets niet te kloppen. In je schema heb je een omslagpunt van 159 ingevuld, dat lijkt me aan de lage kant aangezien je een halve marathon op een hogere hartslag hebt gelopen.

Hoe is je omslagpunt bepaald?

Blijde groet,
Rob
Jjudith

Bericht door Jjudith »

Mijn omslagpunt is bepaald tijdens een inspanningstest. Dat is ongeveer een half jaar geleden. Bij trainingen (geen interval) is mijn hartslag meestal 155 gemiddeld. Mijn maximale hartslag was bij die test 175.
RunningRob - Sportrusten

Hmmm, zou je eens 164 kunnen invullen als omslagpunt? En kijken hoe het dan gaat?

Laat het even weten.

Blijde groet,
Rob
Jjudith

Bericht door Jjudith »

Hoi Rob, ik heb nu 164 ingevuld als omslagpunt. De meeste trainingen moet ik nu lopen op hartslag 141. Vandaag heb ik vogels gekeken. Zo langzaam mogelijk gelopen en achteraf bleek mijn gemiddelde hartslag 140. Dus ongeveer gelijk aan de andere trainingen. Zou mijn omslagpunt van 164 dan nog te laag zijn, of moet ik wandelen bij vogels kijken? Heb nu niey het idee dat het klopt.
RunningRob - Sportrusten

Hoi Judith,

Gezien je halve marathontijd zou je ongeveer 5h07 over de marathon doen. Dit is 7:17 min/km.
Kun je eens een training doen op dit tempo, en dan kijken wat je hartslag is?

Je zit overigens wel in de buurt nu met je training op marathonhartslag.

Voor de duidelijkheid: Vogels kijken doe je op een voor jou ontspannen tempo. Als dat sneller is dan je marathontempo dan is dat geen probleem. De bedoeling is dat je niet op je snelheid of tempo let tijdens het vogels kijken :)

Blijde groet,
Rob
Jjudith

Bericht door Jjudith »

Hoi Rob, je hebt het over mijn marathontijd. Maar ik ga voor de halve marathon.
RunningRob - Sportrusten

Oops :oops:

Niet goed gekeken, je begon je vragen met dat je een halve marathon had gelopen in oktober, dus ik ging er vanuit dat je nu voor de marathon ging...
Dan weet je dus je halve marathonhartslag al en kun je dus hier op trainen. Neem voor je lage marathonhartslag 159 en voor je hoge 164, en ik ben erg benieuwd hoe je dit dan ervaart. Je intensieve training probeer je dus boven de 164 te lopen.

Excuus nogmaals voor de verwarring.

Groet,
Rob
Jjudith

Bericht door Jjudith »

Ok, dankje. Dan ga ik daarmee aan de slag. Dan zal het zeker zwaarder voor me worden. Groetjes, Judith
Plaats reactie