spierpijn bij omslagpunt trainingen
spierpijn bij omslagpunt trainingen
met een eerste marathon achter de rug met het sportrusten schema wil ik nu graag mijn snelheid verbeteren. Eerst vet record op de 10km en dan een nieuw sneller schema voor de volgende marathon is t idee. Bij de marathon trainingen en nu dus ook bij de 10k trainingen gaat t echter niet best bij trainingen op /net onder omslagpunt. Hart en longen willen wel (al is t zwaar), maar de onderbenen zijn heel pijnlijk en dit duurt dagen. Bij het marathon schema was dit maar een paar trainingen maar bij het 10k schema is t iedere training raak (ik ga immers voor een pr). Kan dit gewenning zijn en moet ik ff volhouden of zou het niet voor moeten komen bij goede techniek bv?
- RunningRob - Sportrusten
Re: spierpijn bij omslagpunt trainingen
Hoi,
Dit is gewenning, maar soms ook went het nooit.
Soms gaat het ook beter als je focust op techniek en op een lekker hoge stapfrequentie en niet zozeer op het zo snel mogelijk rennen.
Als je de intensieve training niet prettig vindt kun je ze ook als interval lopen, waarbij je de snelle stukken gewoon voluit loopt.
Doe dan 2/3 snel 1/3 langzaam. Dus als je bijvoorbeeld 5km moet trainen doe je 500 meter snel, 250 meter rustig en dat herhaal je dan 7 keer.
Een derde truc om het dragelijker te maken is om de eerste 2 kilometers op tempo te lopen in plaats van hartslag. Dus je loopt op je beoogde 10km snelheid. Je hartslag zal dan vanzelf rustig oplopen en dit zorgt ook voor dat je niet (te) snel loopt om maar die hartslag te halen. Na 2km ga je gewoon door op hartslag.
Blijde groet,
Rob
Dit is gewenning, maar soms ook went het nooit.
Soms gaat het ook beter als je focust op techniek en op een lekker hoge stapfrequentie en niet zozeer op het zo snel mogelijk rennen.
Als je de intensieve training niet prettig vindt kun je ze ook als interval lopen, waarbij je de snelle stukken gewoon voluit loopt.
Doe dan 2/3 snel 1/3 langzaam. Dus als je bijvoorbeeld 5km moet trainen doe je 500 meter snel, 250 meter rustig en dat herhaal je dan 7 keer.
Een derde truc om het dragelijker te maken is om de eerste 2 kilometers op tempo te lopen in plaats van hartslag. Dus je loopt op je beoogde 10km snelheid. Je hartslag zal dan vanzelf rustig oplopen en dit zorgt ook voor dat je niet (te) snel loopt om maar die hartslag te halen. Na 2km ga je gewoon door op hartslag.
Blijde groet,
Rob
Laatst gewijzigd door RunningRob - Sportrusten op 14 nov 2018, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: spierpijn bij omslagpunt trainingen
thx Rob, tip 3 geprobeerd vanmorgen. Voelt een stuk beter, bedankt! Met vertrouwen op naar de volgende 90 dagen