De halve marathon van Eindhoven is nu anderhalve week geleden, inmiddels train ik om de Zevenheuvelennacht van 7 km met mijn echtgenote te gaan lopen. Weer een hele andere uitdaging: echt op tempo ipv duur.
Wat me opvalt: ik loop véél harder en makkelijker in de weken na een evenement. Vandaag ging ik vogels kijken en liep ik gewoon moeiteloos sneller dan mijn hm tempo van de afgelopen weken! Vorig jaar had ik hetzelfde: heel moeizaam tijdens de halve, 3 weken erna tijdens een trainingsronde op zondagochtend ging het zo lekker dat ik ben doorgelopen tot 21,1 km in een dik pr, zelfs zonder drinken onderweg of extra koolhydraten vooraf.
Met andere woorden: mijn piekmoment ligt duidelijk te laat
In het voorjaar liep ik dit jaar ook een halve, door blessures en ziekte had ik toen een matige en rommelige voorbereiding. In de week voor het evenement heb ik doorgetraind om te weten of ik überhaupt wel een halve kon lopen. Resultaat: ik liep heerlijk tijdens het evenement.
Kan het zo zijn dat de rustweek met twee korte loopjes en koolhydraten stapelen bij mij averechts werkt? Ik snap er niets van.. Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?
Hartelijke groet,
Floris