lagere hartslag dan een onprettig tempo/cadans.

Plaats reactie
NickP

lagere hartslag dan een onprettig tempo/cadans.

Bericht door NickP » 01 nov 2018, 10:26

ik ben sinds kort ook begonnen met vogels kijken, deed dit eerder niet en rende gewoon elke 5-7km op voor mij een lekker tempo en cadans om zo lekker te trainen. normaal ren ik een temp van 5:10/5:20/km met een cadans van 170-175. en een gemid hartslag van 160-165. dit voelde altijd prima aan.

nu heb ik mijzelf wat doelen gesteld.
en ben zo bij sportrusten uit gekomen.
ik wil eerst op eigen houtje nu 10km lekker rennen om vervolgens een overstap te maken na een 100 dagen programma van sportrusten. nu ben ik mij wel al in het lezen en ben bekend met hartslag trainen vanuit het wielrennen.

nu is het volgende waar ik tegenaan loop. als ik laag in mijn D2 wil rennen om 1x p/w " vogels te kijken " dan kom ik op gemid cadans van 160/min en een tempo van 6min/km en hartslag van 149/min.

ik lijk dan eerder last te hebben van mijn spieren en gewrichten dan anders en heb langer spierpijn na een training tov normaal.
dit voelt erg onprettig en lijkt juist tegen te werken.

mijn ademhaling krijg ik bij dit alles goed gereguleerd ook al tijdens mijn normale loopjes. tenzij ik even lekker voluit ga.

doe ik iets verkeerd ? en hoe ga ik dit vooral voorkomen als ik op een lagere hartslag wil rennen ? of is mijn conditie gewoon nog te slecht ?

RunningRob - Sportrusten

Re: lagere hartslag dan een onprettig tempo/cadans.

Bericht door RunningRob - Sportrusten » 01 nov 2018, 19:25

De bedoeling van vogels kijken is ontspannen te lopen zonder op je hartslag te letten. Omdat veel lopers toch een richtwaarde wilde hebben wordt laag D2 genoemd.

Maar eigenlijk is het de bedoeling zonder hartslagmeter te lopen, of althans daar niet op te letten tijdens het lopen.

Dus ga lekker lopen, op een voor jou ontspannen tempo en als dat hoger is dan laag D2 dan is dat maar zo ;)

Succes!

Blijde groet,

Rob

Plaats reactie