marathon Eindhoven

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Baas.B.

marathon Eindhoven

Bericht door Baas.B. »

eindelijk was het zover, marathondag. mijn hele 100 dagen op eieren moeten lopen om niet geblesseerd te raken en met hier en daar toch wat lichte klachten, stond ik nu aan de start. het was heel warm en in het startvak werd hiervoor gewaarschuwd, stel je doel bij. Na drie km zat ik al op een hartslag van 155 na 5 km op 160 maar voelde me wel goed, ik liep het tempo dat ik wilde lopen 5:50 p/km.(mijn lage marathon hartslag 138, omslagpunt 161 en max hartslag 176 getest bij een medisch centrrum).
vanuit de methode gezien zou ik dit niet lang vol houden. ik heb toen besloten om niet meer naar mijn hartslag te kijken maar op gevoel verder te gaan. dit ging tot 30 km wel lekker. Daarna liepen mijn km tijden snel op en was het toch wel een barre tocht.
nu ik mijn resultaten terug zie op mijn horloge, zie ik dat ik vanaf 16 km naar de 165 ben gegaan en vanaf 25 km 170. vanaf 30 km liep de hartslag terug naar 162 maar ging mijn snelheid ook met meer dan een minuut p/km omlaag. uiteindelijk in 4 uur 32 gefinisht. Hoe is het te verklaren dat je bijna de hele marathon rond of over je omslagpunt loopt?
ben tevreden met de tijd onder deze omstandigheden en ook met de voorbereidingen met de sportrusten methode. zou er zo weer voor kiezen.
jleeuwer

Re: marathon Eindhoven

Bericht door jleeuwer »

Gefeliciteerd met het finishen!

Wel een interessante vraag. 4,5 uur op omslagpunt, tjonge :shock:

Ik lees op de volgende link wat feitjes over warmte die zinnig klinken:

https://hardloopschema.nl/?p=vragen-ove ... slag(zones

Maar dit geeft niet helemaal antwoord op jouw vraag. HR wordt toch vaak gehanteerd als het equivalent van je inspanningsniveau. Het wordt wel lastig als je hart zich heel anders gaat gedragen in de warmte. Ben benieuwd naar de mening van de Sportrusters die er verstand van zouden moeten hebben.
jleeuwer

Bericht door jleeuwer »

Even uit interesse: Wat was je gemiddelde hartslag bij je laatste 10km voluit?

Even als extra vergelijkingsmateriaal voor je omslagpunt.
Baas.B.

Bericht door Baas.B. »

vanwege blessure gevoeligheid heb ik geen 10 K voluit gedaan. wel en aantal trainingen intensiever gedaan zo rond 90 % en dan kom ik op een hartslag van 155. mss dat ik het nog een keer laat testen na deze trainingsintensiteit. metingen waren van 2015. er wordt wel gezegd dat je omslagpunt en max hartslag niet veranderen.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Allereerste gefeliciteerd met je mooie prestatie! Hulde! :D :D

Temperatuur doet zeker wat met je hartslag en de ene persoon is hier gevoeliger voor dan de ander. Wat betreft je omslagpunt: ik denk dat je werkelijke omslagpunt toch hoger is dan bepaald. De warmte zal misschien wel iets van invloed zijn geweest maar een hele marathon om je omslagpunt is niet mogelijk ;)

Wat betreft de daling: je omslagpunt daalt ongeveer 1 slag per 1 a 2 jaar.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie