marathon van Amsterdam 21 okt 2018, mijn eerste/enige

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
PG

marathon van Amsterdam 21 okt 2018, mijn eerste/enige

Bericht door PG »

Ziezo, dag 92 van de training achter de rug voor mijn eerste en in principe enige Marathon (van Amsterdam, 21 okt). Het was wel behoorlijk warm (26 graden). De laatste 1,5 km maar eens lekker doorgetrokken voor de verandering om te kijken of ik nog voldoende puf had en dat ging ook nog wonder boven wonder tot iets (4 hartslagen) boven het omslagpunt.

Nu gaan die km's wel maar die hartslag valt niet mee. In de eerste dagen van de training ging mijn hartslag pas heel laat (na 3 tot km of zo) naar beneden. Later ontdekte ik dat het horloge (Apple watch) een tandje steviger om mijn pols moet doen dan is er eerder een zinnige hartslagmeting zichtbaar en het schommelt ook niet meer. Ik loop ook altijd vrij moeilijke nieuwe routes dus als ik gewoon een route kan lopen zal het wel iets sneller gaan. De hartslag is echter vaak 4 of 5 te hoog en als ik hem hoog wil krijgen dan lukt het niet goed

De enige keer dat ik echt een 10K voluit lekker gelopen heb was tijdens een lichte motregen in de Phanos groep. En dat liep erg lekker.

Nu twijfel ik echt op welke hartslag ik moet lopen en op welk tempo ongeveer. Dus Rob als je daarover een advies heb dan hoor ik het graag.

Verder ben ik er wel klaar voor, wonderlijk dat ik nu 4x in de week kan lopen en deze week zelfs twee maal 14k met 1 dag ertussen zonder noemenswaardig last! Mijn enige halve marathon dit voorjaar liep probleemloos en daar ben ik voor mijn gevoel heel langzaam gestart zonder op mijn statistieken te kijken, dat beviel heel goed
RunningRob - Sportrusten

Re: marathon van Amsterdam 21 okt 2018, mijn eerste/enige

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Koen heeft daar het volgende over gezegd:
Bij je marathon loop je straks met een hartslagmeter. Dat is je kompas.
Maar dat blijkt in de praktijk ook vaak lastig.
De spanning en adrenaline bij zo’n evenement zijn meestal groter dan wanneer je een rondje door het bos loopt*. Het gevolg: een hogere hartslag. Wat je dan het beste kunt doen om je hartslag omlaag te krijgen is letten op je ademhaling. Maar ook dát wordt bemoeilijkt door alle indrukken die je krijgt. Resultaat is dan vaak dat de hartslag niet zakt, de persoon in kwestie gefrustreerd raakt en de hartslag nog hoger wordt.

Welke hartslagen loop je straks tijdens de marathon?

De variatie in hartslagen in je training is ook de variatie die je straks hebt in hartslagen tijdens de marathon.

Je begint de marathon op je laagste marathonhartslag uit je schema. Tot 30 kilometer loopt je hartslag langzaam op naar je hoogste marathonhartslag uit je schema.

Vanaf kilometer 30 kun je de hartslagen loslaten. Je intensieve trainingen zorgen ervoor dat je ook de laatste 12 kilometer je tempo kunt vasthouden, je hartslag zal wat verder oplopen.

*LET OP: als je bij de start met een veel hogere hartslag zit dan normaal, zorg dan dat je wat rustiger begint. Geen paniek. Na een kilometer of 3 is je hartslag bedaard en kun je de snelheid wat opvoeren.

Kun je hier wat mee?

Blijde groet,
Rob
jleeuwer

Bericht door jleeuwer »

2 opmerkingen.

1 mijn eerste/enige: vond je de training zo vervelend? Ik hoor vaak mensen zeggen "dit nooit meer" (inclusief mezelf), maar dat is meestal tijdens/vlak na de marathon :lol:

2 De weersvoorspelling voor zondag is op dit moment perfect als je het mij vraagt. Ongeveer 15 graden, windkracht 3, en een kleine kans op een buitje. Kan niet veel beter. Ik heb deze zomer gemerkt hoeveel impact 25 graden op mijn hartslag heeft. Die 10 graden zijn voor mij een wereld van verschil.
PG

Bericht door PG »

Ik vond de trainingen absoluut niet vervelend, juist spannend omdat ik elke keer een nieuwe route in loop.
Het kost echter bij elkaar wel erg veel tijd en ik vond het leuk om na mijn pensioen een keertje een marathon te lopen.
Daarna ga ik het lopen weer wat rustiger aan doen denk ik (geen 4x per week), weer wat meer tijd aan andere zaken besteden :-)
Plaats reactie