Klopt mijn tijd en hartslag?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Hanna

Klopt mijn tijd en hartslag?

Bericht door Hanna »

Hoi Rob,

Ik ben aan het trainen voor de amsterdam marathon. Op deze moment kan ik 10km in 59 minuten. Volgens de 10km na marathon tijd calculator https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... 0k_time=57 zou ik een marathon in:

Je marathontijd: 5u07
Snelheid in min/km: 7:17
Snelheid in km/u: 8,24

mijn laag hartslag staat op 141 - als ik deze hartslag voor zeg maar 12 - 14 km vol houden, dan heb ik vaak een snelheid van 8 tot 8,5 min/km niet 7.17. En dat is wel heel langzaam.

ik heb nog een vraagje, ik maak mij zorgen over de tijdslimieten:

Genoemde punten van de hele marathon dienen op de volgende tijden te zijn gepasseerd:

25 km 13.14 uur
30 km 13.55 uur
35 km 14.36 uur
40 km 15.17 uur

Maar vanwege de groot hoeveelheid deelnemers, duurt het misschien 15 - 30 minuten voordat ik de start bereiken, en dat kan leiden tot het niet halen van de tijdslimieten.

Ik ben benieuwd naar je mening.

Mvg,

Hanna
RunningRob - Sportrusten

Re: Klopt mijn tijd en hartslag?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Hanna,

Ik heb je trainingen even bekeken, en je hebt gelijk dat je wel eens een training op 8,5 min/km loopt, maar je loopt op exact dezelfde hartslag ook wel een 7min/km ;)
Dit kan te maken hebben met drukte in je omgeving, tijdstip van de dag, vochtinname, voeding et cetera.

Bedenk dat je de week voor de marathon vrijwel niet traint en je dus maximaal herstelt. Met andere woorden: we proberen je optimaal mogelijk te laten presteren. Als je nu ook zorgt dat je goed drinkt en goed rust dan moet het goed gaan.

Wat betreft de tijd is inderdaad een beetje vreemd. Op de site stellen ze dat de limiet 6 uur is, maar als je naar de tijden kijkt dan is dat dus 6 uur voor de eerste starter, en niet voor de laatste :?

Aan de andere kant is de marathontijd die we noemen een haalbare tijd, er zijn lopers die het niet halen maar ook een heel groot deel loopt sneller. Anders sites tonen vaak snellere tijden. Wat ik wil zeggen is dus dat je niet al teveel zorgen moet maken dat je (veel) langzamer zou gaan.

Succes!
Rob
Hanna

Re: Klopt mijn tijd en hartslag?

Bericht door Hanna »

Bedankt Rob! Ik ga er voor en laat je weten hoe het ging.

Mvg,

Hanna
Plaats reactie