Advies marathon tempo

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
loen

Advies marathon tempo

Bericht door loen »

Hallo Rob,

Ik ben nu op ~2/3 van het schema en dat betekend ook dat ik 3x een 10km voluit heb gelopen.

Voor aanvang:
52:15

1e 10km: 50:36
2e 10km: 49:59
3e 10km: 48:45

Alle drie een PR, dus ik ben volgens mij op de goede weg (ik denk dat het nog sneller kan als ik de 10km in een wedstrijd had gelopen). Nu wil ik graag weten wat mijn verwachtte tempo is op de hele marathon. Mijn tempo's op een bepaalde hartslag kunnen namelijk behoorlijk verschillen van dag tot dag (zie mijn tijden). Soms is bijvoorbeeld niet mijn hartslag, maar het tempo de beperkende factor.

Ik hoop met de Marathon Eindhoven een goede dag te hebben en dat dus niet mijn hartslag de limiterende factor is. In dat geval moet ik een bepaalde tempo aanhouden, vandaar deze vraag. Stiekem hoop ik zelfs op een tijd onder de 4.00, maar ik vrees dat dat nog teveel gevraagd is.

Zou jij eens kunnen kijken naar mijn trainingsverloop en een tempo advies kunnen geven?
Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
Leon
jleeuwer

Re: Advies marathon tempo

Bericht door jleeuwer »

Ik herkende wel veel uit dit verhaal. Ik had zelf namelijk ook al de gedachte om deze vraag op het forum te stellen. Mijn overwegingen zijn de volgende:

Enerzijds is je hartslag een goeie indicator voor je inspanningsniveau, dus ik denk dat je je hartslag niet helemaal kan negeren. Bijvoorbeeld: Stel je bent tijdens de marathon lekker aan het doorlopen, maar je hartslag ligt 10 slagen boven het gewenste niveau, dan is dat foute boel. Ik denk dat op die manier doorlopen er waarschijnlijk toe gaan leiden dat je grandioos stukgaat na 30km.

Anderzijds merk ik ook wel dat ik de ene dag een iets hogere hartslag kan blijven lopen dan de andere dag. Soms loop ik een wedstrijd waarbij ik meerdere kilometers 5 slagen boven mijn omslagpunt loop, wat op andere momenten helemaal niet lukt. Dus wat te doen?

Wat ik ga doen is het volgende: Ik kijk naar de laatste paar trainingen voor de marathon (marathon-hoog en marathon-laag). Op basis daarvan kies ik een aanvangstempo voor de marathon. Op de dag zelf begin ik met dat tempo, maar ga ik mijn hartslag wel in de gaten blijven houden. Die mag in het begin zeker niet structureel op of boven mijn marathon-hoog-hartslag komen. Dus wel 1 kilometer als daar toevallig een brug of een stuk tegenwind in zat, maar niet kilometer na kilometer. Na 21km mag dit eventueel wel, maar liever nog iets later.

Het blijft lastig, maar ik ga toch proberen om ergens de middenweg te vinden tussen "het gevoel van de dag", en de "wetenschap" zegmaar ;)
loen

Bericht door loen »

Hallo Jelmer, bedankt voor het delen van jouw visie.

Ik was ook van plan om zoiets te doen, maar ik wil alleen de lage marathon laag meenemen(vanaf mijn laatste 10km voluit) met de wetenschap dat deze vanzelf naar hoog kruipt. Zal straks eens kijken waarop ik uitkom, misschien dat iemand van sportrusten het dan kan bevestigen ;)
PG

Bericht door PG »

Hi luitjes. Tja het menselijk lichaam is toch ene beetje ondoorgrondelijk. Ik kan ook niet zeggen dat ik erg constant ben (ben op dag 66 voro Amsterdam). Wel zie ik keer op keer als ik te snel start dat ik na 6 tot 8km mezelf weer tegenkom. Ik heb 1x een halve marathon gelopen ne bewust heel langzaam de eerste 5 km, liep daarna super du zoiets ga ik ook doen in Amsterdam (mijn eerste/enige marathon). Maar voor mij is finishen het leukste, belangrijkste, niet persé de tijd. Is natuurlijk altidj leuk onder de 4 uur maar 4 uur en 1 seconde is eigenlijk nog leuker :-)
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Leon,

Je marathontijd kun je zelf checken aan de hand van je 10K tijd:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/

Hier zie je dat aan de hand van je snelste 10k (49min) je tempo op de marathon 6:04min/km zou zijn.
Als ik kijk naar je trainingen op marathonhartslag, dan ben je zelfs nog iets sneller, dus dat zit wel goed.

Start dus niet te snel, dat hebben de andere ook al opgemerkt als reactie, ik zou zeker niet sneller dan 6:04min/km gaan. Mocht je sneller kunnen dan haal je dat op het einde van de marathon wel weer in.

Blijde groet,
Rob
loen

Bericht door loen »

Hallo Rob,

Bedankt voor je antwoord.
Is het dan wijs om mijn tempo tijdens de marathon-laag training te beperken tot 6:04, ook al is er nog een marge in mijn hartslag? Nu train ik altijd puur op hartslag...en zijn er dus ook snellere trainingen bij zoals je al opmerkte.

Mvg,
Leon
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Leon,

Je hartslag is een veilige grens, zolang je daar niet overeen gaat dan zit je goed. Mijn ervaring is wel dat bij een start voor de marathon je snel op je hartslag zit.
Maar mocht je zo'n koele kikker zijn dat je echt op tempo moet gaan lopen om je hartslag te halen dan zou ik inderdaad wat rustiger aan doen en niet sneller gaan dan je marathontempo. :)

Na een paar km ben je "op stoom" en kunt je je marathonhartslag oppakken.

Succes!
Rob
loen

Bericht door loen »

Duidelijk, bedankt voor je uitleg!
Plaats reactie