2e keer 10 km voluit....geen PR... Trainingen aanpassen?

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
carina

2e keer 10 km voluit....geen PR... Trainingen aanpassen?

Bericht door carina »

Vandaag meegedaan aan de Royal Run, 3 ronden van 3,5 km, totaal dus 10,5. Ontzettend leuke en gezellige run en ik ben echt voluit gegaan! Gemiddelde hartslag 147, terwijl mijn omslagpunt 142 is....!
Ik heb geen PR gelopen, wel een mooie gemiddelde snelheid en een snelste km van 5.18 min/km. Het lopen ging gemakkelijk.

Mijn vraag is: moet ik mijn trainingen aanpassen? Ik train nu op 122 ( marathon laag), 127 ( hoog) en 130 ( intensief).

Groetjes, Carina.
jleeuwer

Re: 2e keer 10 km voluit....geen PR... Trainingen aanpassen?

Bericht door jleeuwer »

Ik vind de volgende twee quotes moeilijk met elkaar te rijmen:

"ik ben echt voluit gegaan" en "het lopen ging gemakkelijk".

Mijn ervaring is dat voluit gaan nooit gemakkelijk gaat. Bij jou wel? ;)
carina

Bericht door carina »

Ja, ik snap dat dat raar klinkt, maar ik kon tot mijn verbazing dus lange tijd met deze voor mij hoge hartslag lopen. En iedere keer wanneer het even moeilijk werd ( heuveltje op) kon ik daarna toch weer versnellen. ( Ik baal ook echt wel dat het geen PR is geworden, maar de eerste ronde was het file rennen op smalle paden). Mijn max. hartslag was 163 en dat was ook de max. hartslag bij mijn inspanningstest vorig jaar....ik denk dat die misschien achterhaald is na het vele trainen?
Maar vandaar mijn vraag of ik iets moet veranderen aan mijn schema!
jleeuwer

Bericht door jleeuwer »

Het enige wat ik erover kan zeggen is dat Sportrusten de 10km voluit ook als optie geeft om het omslagpunt te bepalen. In dat geval zou 147 dus je nieuwe omslagpunt kunnen zijn ;)

Overigens, heuveltjes en ongelijk tempo (door drukte op smalle paden) klinkt al als een mogelijke verklaring voor een tegenvallende tijd. Trouwens, ik heb gisteren hardgelopen en er stond flink wat wind, bij jou ook? Voor een PR moeten alle puzzelstukjes ook een beetje in elkaar vallen, zoals de weersomstandigheden.
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Carina,
carina schreef:moet ik mijn trainingen aanpassen?
Dat mag, zoals jleeuwer ook aangeeft is een 10k voluit een methode om je omslagpunt te halen, als dat voor je gevoel makkelijk ging dan zou ik mijn omslagpunt aanpassen.

Let wel dat je trainingshartslagen dan ook omhoog gaan. Mocht het voor je gevoel niet kloppen trek dan even aan de bel.

Blijde groet,

Rob
carina

Bericht door carina »

Goedemorgen,

Dat ga ik eens proberen, ik heb al gezien dat mijn hartslagen dat 3 slagen omhoog gaan. Ben benieuwd hoe dat gaat!
Plaats reactie