Twijfels over juiste hartslag
-
wendy.dekker84256600
Twijfels over juiste hartslag
Beste Sportrusters,
Inmiddels zit ik op dag 24 van mijn 2e keer 100 dagen Sportrusten, en spelen er wat twijfels op over de juiste hartslagen. Ik heb vorig jaar getraind op de hartslagen 140-145-150 (laag-hoog-intensief) en dit jaar heb ik voorafgaand aan het schema weer een 10km loopje gedaan hier in de buurt om mezelf te testen. Daar liep ik 55.58 met een gemiddelde hartslag van 175. Dit is voor mij een hele mooie snelle tijd overigens, een pr. Ik voel me ook fitter, sterker en sneller dan vorig jaar en verwacht ook een betere tijd te gaan lopen dan vorig jaar op de marathon.
Bij het invoeren 3 weken geleden van deze gegevens zag ik dat ik weer op dezelfde hartslagen moet trainen als vorig jaar, zoals hierboven omschreven. Nu moet ik zeggen dat ik echt moeite heb om onder de 145 te blijven, echt maar een enkele keer is me dat gelukt deze afgelopen 3 weken. Zo rond de 148-150 voelt langzaam genoeg. Het bijzondere warme weer (en ik woon in het zuidoosten van het land dus het is hier helemaal subtropisch) werkt natuurlijk niet mee maar ik moet zodanig vertragen dat mijn pace zo rond de 7.42 wordt. Dan wordt de twijfel nog iets groter wanneer ik jullie marathontijdvoorspeller invul en dan uitkom op een tijd van 4.48 met een pace van 6.50. Ik moet heel eerlijk zeggen dat zoals ik me nu voel, mij dit een goede voorspelling lijkt, mijn idee is ook om hier op uit te komen. Alleen, in de trainingen haal ik tot nu toe deze pace bij lange na niet en zit daar meer dan een minuut vanaf.
Kortom, kloppen mijn hartslagen wel?
Groeten,
Wendy Dekker
Inmiddels zit ik op dag 24 van mijn 2e keer 100 dagen Sportrusten, en spelen er wat twijfels op over de juiste hartslagen. Ik heb vorig jaar getraind op de hartslagen 140-145-150 (laag-hoog-intensief) en dit jaar heb ik voorafgaand aan het schema weer een 10km loopje gedaan hier in de buurt om mezelf te testen. Daar liep ik 55.58 met een gemiddelde hartslag van 175. Dit is voor mij een hele mooie snelle tijd overigens, een pr. Ik voel me ook fitter, sterker en sneller dan vorig jaar en verwacht ook een betere tijd te gaan lopen dan vorig jaar op de marathon.
Bij het invoeren 3 weken geleden van deze gegevens zag ik dat ik weer op dezelfde hartslagen moet trainen als vorig jaar, zoals hierboven omschreven. Nu moet ik zeggen dat ik echt moeite heb om onder de 145 te blijven, echt maar een enkele keer is me dat gelukt deze afgelopen 3 weken. Zo rond de 148-150 voelt langzaam genoeg. Het bijzondere warme weer (en ik woon in het zuidoosten van het land dus het is hier helemaal subtropisch) werkt natuurlijk niet mee maar ik moet zodanig vertragen dat mijn pace zo rond de 7.42 wordt. Dan wordt de twijfel nog iets groter wanneer ik jullie marathontijdvoorspeller invul en dan uitkom op een tijd van 4.48 met een pace van 6.50. Ik moet heel eerlijk zeggen dat zoals ik me nu voel, mij dit een goede voorspelling lijkt, mijn idee is ook om hier op uit te komen. Alleen, in de trainingen haal ik tot nu toe deze pace bij lange na niet en zit daar meer dan een minuut vanaf.
Kortom, kloppen mijn hartslagen wel?
Groeten,
Wendy Dekker
Re: Twijfels over juiste hartslag
Ook ik heb mijn twijfels, omdat ik veel moeite moet doen om mijn HS aan te houden. Vooralsnog wijt ik het aan de warmte (Eindhoven) en ga ik er vanuit dat het vanzelf beter wordt. Maar ik ga dit topic wel met interesse volgen 
-
wendy.dekker84256600
loen schreef:Ook ik heb mijn twijfels, omdat ik veel moeite moet doen om mijn HS aan te houden. Vooralsnog wijt ik het aan de warmte (Eindhoven) en ga ik er vanuit dat het vanzelf beter wordt. Maar ik ga dit topic wel met interesse volgen
Moet je harder of juist net als ik langzamer lopen om op de juiste hartslagen te lopen?
Langzamer, maar ik ben een logboek aan het bijhouden met daarin ook de gemiddelde temperatuur tijdens de loop en zie duidelijk een relatie met de temperatuur. Voor mij loont het daarom om nog voor mijn werk te lopen ook al ben ik totaal geen ochtend mens. Misschien werkt dit ook voor jou?
-
wendy.dekker84256600
Die temperaturen zullen idd niet meewerken maar loop idd zoveel mogelijk ‘s ochtends vroeg (killing die wekker iedere keer!) of ‘s avonds laat. Toch vind ik het opvallend dat mijn tempo’s en hartslagen exact hetzelfde zijn als vorig jaar!loen schreef:Langzamer, maar ik ben een logboek aan het bijhouden met daarin ook de gemiddelde temperatuur tijdens de loop en zie duidelijk een relatie met de temperatuur. Voor mij loont het daarom om nog voor mijn werk te lopen ook al ben ik totaal geen ochtend mens. Misschien werkt dit ook voor jou?
- RunningRob - Sportrusten
Hoi Wendy,
Ik hoor graag van je.
Blijde groet,
Rob
Wat was je omslagpunt en je 10km tijd destijds? Kan het misschien zijn dat het ingevulde omslagpunt lager is?wendy.dekker84256600 schreef:Toch vind ik het opvallend dat mijn tempo’s en hartslagen exact hetzelfde zijn als vorig jaar!
Ik hoor graag van je.
Blijde groet,
Rob
-
wendy.dekker84256600
Hai Rob!
Destijds bij de eerste 100 dagen was dat 58 minuten en omslagpunt 184, nu heb ik 56 minuten en 175 ingevuld.
Groetjes!
Destijds bij de eerste 100 dagen was dat 58 minuten en omslagpunt 184, nu heb ik 56 minuten en 175 ingevuld.
Groetjes!
- RunningRob - Sportrusten
Hoi Wendy,
De reden dat je trainingshartslagen lager liggen dan verwacht komt omdat je een veel lager omslagpunt hebt ingevuld.
Waarschijnlijk is je omslagpunt dan ook te laag ingevuld. Normaal gesproken verloopt je omslagpunt nauwelijks, naarmate je ouder wordt, wordt je hartslag 1 slag per 1 a 2 slagen lager.
Dus het is onwaarschijnlijk dat je omslagpunt in zo'n korte tijd van 182 naar 175 is gedaald. Ik zou, gezien de gegevens die je hebt ingevuld, een omslagpunt van 180 invullen en eens kijken of de trainingen dan meer in de lijn der verwachtingen gaan.
Laat je even weten hoe het gaat?
Blijde groet,
Rob
De reden dat je trainingshartslagen lager liggen dan verwacht komt omdat je een veel lager omslagpunt hebt ingevuld.
Waarschijnlijk is je omslagpunt dan ook te laag ingevuld. Normaal gesproken verloopt je omslagpunt nauwelijks, naarmate je ouder wordt, wordt je hartslag 1 slag per 1 a 2 slagen lager.
Dus het is onwaarschijnlijk dat je omslagpunt in zo'n korte tijd van 182 naar 175 is gedaald. Ik zou, gezien de gegevens die je hebt ingevuld, een omslagpunt van 180 invullen en eens kijken of de trainingen dan meer in de lijn der verwachtingen gaan.
Laat je even weten hoe het gaat?
Blijde groet,
Rob
-
wendy.dekker84256600
Beste Rob,
Je hebt inderdaad helemaal geijk wbt dat omslagpunt, daar heb ik dus niet aan gedacht, ben blij dat ik contact met je heb opgenomen!
De omslapgpunten heb ik overigens gebaseerd op wat mijn horloge aangaf bij gemiddelde hartslag bij die desbetreffende 10km tijden, weet niet of dat verschil maakt.
Ik ga 180 invullen en laat je weten hoe het gaat! Bedankt voor je antwoord!
Groeten,
Wendy
Je hebt inderdaad helemaal geijk wbt dat omslagpunt, daar heb ik dus niet aan gedacht, ben blij dat ik contact met je heb opgenomen!
De omslapgpunten heb ik overigens gebaseerd op wat mijn horloge aangaf bij gemiddelde hartslag bij die desbetreffende 10km tijden, weet niet of dat verschil maakt.
Ik ga 180 invullen en laat je weten hoe het gaat! Bedankt voor je antwoord!
Groeten,
Wendy