Oefenen met gelletjes
Oefenen met gelletjes
Ik ben van plan om tijdens alle marathontrainingen 1 gelletje te nemen.
Enerzijds om te kijken hoe mijn lichaam reageert op gelletjes tijdens de inspanning, maar ook om mijn ideale gelletje te ontdekken. Ik denk dat dit best essentieel is voor een goeie marathon, en op de dag zelf wil ik niet gaan experimenteren.
Bij deze even de rondvraag: Welke gelletjes gebruiken jullie? En wat zijn jullie ervaringen?
Enerzijds om te kijken hoe mijn lichaam reageert op gelletjes tijdens de inspanning, maar ook om mijn ideale gelletje te ontdekken. Ik denk dat dit best essentieel is voor een goeie marathon, en op de dag zelf wil ik niet gaan experimenteren.
Bij deze even de rondvraag: Welke gelletjes gebruiken jullie? En wat zijn jullie ervaringen?
Re: Oefenen met gelletjes
Hoi,
Ik heb voor de halve marathon gelletjes van Torq gebruikt. De andere merken vind ik heel vies en krijg ik bijna niet weg. Bij de lopers company kon ik ze proeven, dat was prettig.
Succes!
Ik heb voor de halve marathon gelletjes van Torq gebruikt. De andere merken vind ik heel vies en krijg ik bijna niet weg. Bij de lopers company kon ik ze proeven, dat was prettig.
Succes!
Wat grappig, gisteren raadde een collega mij ook Torq aan. Ik heb meteen een aantal smaken besteld.
Dit weekend de eerste keer oefenen met gelletjes. En alle begin is moeilijk zullen we maar zeggen.
Tijdens 8km marathontempo na 4km geprobeerd om het hele gelletje in mn mond te krijgen. Niet gelukt
De helft zat op mn handen. Eerst geprobeerd om het rennend binnen te krijgen en een slok te nemen uit mn flesje uit mijn drinkband. Dat was geen succes. Toen maar even gestopt. Met moeite de rest van het gelletje naar binnen, flesje leeg gedronken om het weg te spoelen.
De rest van de training gelopen met klagende darmen. Ik hield het wel binnen, maar comfortabel was het eigenlijk niet. Plan voor volgende week is om mijn route langs een kraantje te plannen en daar sowieso te stoppen om het gelletje weg te werken, te drinken en evt mn handen even af te spoelen. Lopen zonder heupband met flesjes vind ik ook relaxter.
Anyway, ik wilde dit verhaal even delen om te kijken of iemand een gevoel van herkenning had
Tijdens 8km marathontempo na 4km geprobeerd om het hele gelletje in mn mond te krijgen. Niet gelukt
De rest van de training gelopen met klagende darmen. Ik hield het wel binnen, maar comfortabel was het eigenlijk niet. Plan voor volgende week is om mijn route langs een kraantje te plannen en daar sowieso te stoppen om het gelletje weg te werken, te drinken en evt mn handen even af te spoelen. Lopen zonder heupband met flesjes vind ik ook relaxter.
Anyway, ik wilde dit verhaal even delen om te kijken of iemand een gevoel van herkenning had
- RunningRob - Sportrusten
Dat van die plakkerige handen herken ik.
Er zijn gelletjes die je zonder water kunt nemen.
Wat die darmen betreft is het uitproberen welke gels je bevallen.
Ben benieuwd naar de rest van je bevindingen.
Rob
Er zijn gelletjes die je zonder water kunt nemen.
Wat die darmen betreft is het uitproberen welke gels je bevallen.
Ben benieuwd naar de rest van je bevindingen.
Rob
Ik gebruik (ook) Torq. Heb hierbij geen last van plakkerige handen omdat de opening klein is (wel bovenkant vastpakken tijdens afscheuren
)
Voor personen met gevoelig maag- darmstelsel zouden OTE kunnen proberen. Zijn wat ‘vriendelijker’ voor je maag.
Peter
Voor personen met gevoelig maag- darmstelsel zouden OTE kunnen proberen. Zijn wat ‘vriendelijker’ voor je maag.
Peter
Ik maakte mijn eigen eten. Mix van dadel en banaan. Ff in de blender tot puree maken. In boterhamzakje doen. Dichtknopen. Tijdens t rennen makkelijk open te bijten. Was prettiger voor mijn darmen/maag dan sportgel.
Succes met uitproberen!
Succes met uitproberen!
Poging 2 ging een stuk beter.
Op de helft van de training gestopt bij een kraantje, even wachten tot mn ademhaling rustig was, hele gelletje in 1 keer naar binnen met een paar grote slokken water. Verpakking in de vuilnisbak en weer door. De rest van de training een beetje moeten boeren, maar geen grote problemen.
Dit ritueel kostte overigens wel 1 volle minuut. Tijdens de marathon zou ik denk ik 3 gelletjes willen opeten, dus dat kost dan 3 minuten. Dat vind ik best veel, maar wanneer al je suikers op zijn kost dat denk ik nog meer dan 3 minuten. Hmmm. Wellicht kan het nog wat sneller met oefening. Of iig blijven wandelen, scheelt ook al weer.
Op de helft van de training gestopt bij een kraantje, even wachten tot mn ademhaling rustig was, hele gelletje in 1 keer naar binnen met een paar grote slokken water. Verpakking in de vuilnisbak en weer door. De rest van de training een beetje moeten boeren, maar geen grote problemen.
Dit ritueel kostte overigens wel 1 volle minuut. Tijdens de marathon zou ik denk ik 3 gelletjes willen opeten, dus dat kost dan 3 minuten. Dat vind ik best veel, maar wanneer al je suikers op zijn kost dat denk ik nog meer dan 3 minuten. Hmmm. Wellicht kan het nog wat sneller met oefening. Of iig blijven wandelen, scheelt ook al weer.
Er zijn ook gelletjes waar je geen water bij hoeft te drinken
Ik heb de Maxim Energy Gel Drink geprobeerd, deze kunnen zonder water. Ik kreeg er, los van wat kleine boertjes, geen last van, en vond de smaak erg aangenaam (ik had de citrus-variant). Gewoon bij de Albert Heijn te koop!
Ik had er een plastic zakje omheen gedaan, zodat plakken geen probleem was, en zo had ik meteen een afval-zakje.
Ik had er een plastic zakje omheen gedaan, zodat plakken geen probleem was, en zo had ik meteen een afval-zakje.
Poging 3.
Dit keer een gelletje gebruikt dat zonder water kan worden ingenomen. Beviel een stuk beter. 30 seconden gewandeld en toen kon ik verder. Nog even bedenken hoe ik handig 3 van die gelletjes meeneem tijdens de marathon.
Dit keer een gelletje gebruikt dat zonder water kan worden ingenomen. Beviel een stuk beter. 30 seconden gewandeld en toen kon ik verder. Nog even bedenken hoe ik handig 3 van die gelletjes meeneem tijdens de marathon.
Hoi,
Blijde groet,
Rob
Ik gebruik zelf een flipbelt. Dit is een band die je om je middel doet en waarin je gelletjes, maar eventueel ook een mobiele telefoon in mee kan nemen.jleeuwer schreef:Nog even bedenken hoe ik handig 3 van die gelletjes meeneem tijdens de marathon
Blijde groet,
Rob
Dank voor de tip. Die moet ik ook maar eens gaan proberen.
Met welke heb je inmiddels goede ervaringen? Ik vind je idee om alvast eens te oefenen wel goed eigenlijk en wil het ook eens proberen..jleeuwer schreef:Poging 3.
Eigenlijk is mijn enige bevinding tot nu toe dat ik een voorkeur heb voor gelletjes die je kunt innemen zonder water. Die zijn wat dunner en daardoor krijg ik ze makkelijker weg. En ook als ik niet bij een drankpost ben op dat moment.
En ik heb een flipbelt besteld, ik ga kijken hoe makkelijk/comfortabel die is.
Ik oefen trouwens 1 keer in de week, alleen bij de marathon-laag training. Ik zal dan ook updates sturen.
En ik heb een flipbelt besteld, ik ga kijken hoe makkelijk/comfortabel die is.
Ik oefen trouwens 1 keer in de week, alleen bij de marathon-laag training. Ik zal dan ook updates sturen.
ik ben niet van plan aan de gelletjes te gaan eigenlijk. Probeer goed op mijn vetten te lopen door vrij nuchter te trainen.
Op de marathondag (mijn eerste!) neem ik gewoon banaan en water van de posten.
Verder gebruik ik een flipbelt voor de smartphone en sleutels daar wil ik nog 2 notenrepen in doen voor het geval ik echt honger krijg of die werk ik rond 30 km naar binnen. Waterflesje in de flipbelt (300ml) werkt bij mij voor geen meter dus dat doe ik niet meer, een kabeltje met reserveaccu kon ik er verder wel goed in kwijt:-)
Wel een goed idee, dat moet ik nog eens oefenen na 10km of zo die notenreep.
Op de marathondag (mijn eerste!) neem ik gewoon banaan en water van de posten.
Verder gebruik ik een flipbelt voor de smartphone en sleutels daar wil ik nog 2 notenrepen in doen voor het geval ik echt honger krijg of die werk ik rond 30 km naar binnen. Waterflesje in de flipbelt (300ml) werkt bij mij voor geen meter dus dat doe ik niet meer, een kabeltje met reserveaccu kon ik er verder wel goed in kwijt:-)
Wel een goed idee, dat moet ik nog eens oefenen na 10km of zo die notenreep.
Poging 4.
Na 4 km al het eerste gelletje genomen (Powerbar Mojito nogwat), en toen na 12 km weer eentje (Maxim energy cola). Beide keren 30 seconden gewandeld om de ademhaling te bedaren en het gelletje naar binnen te werken. Het waren wederom gelletjes die zonder water kunnen worden ingenomen, die bevallen mij het best. Ik had geen last van boeren/maag/darmen. 30 seconden wandelen vind ik wel een acceptabel offer. Bovendien zakt je hartslag meteen ook 5-10 slagen, dus je kunt je even een beetje herpakken.
Na 8km alweer de volgende is dus vrij kort op elkaar, maar dit ging ook goed. Dat zou betekenen dat ik tijdens de marathon misschien 4 gelletjes zou kunnen nemen op 8/16/24/32 km.
Overigens, de Flipbelt zit comfortabel en werkt prima. Bedankt Rob.
Na 4 km al het eerste gelletje genomen (Powerbar Mojito nogwat), en toen na 12 km weer eentje (Maxim energy cola). Beide keren 30 seconden gewandeld om de ademhaling te bedaren en het gelletje naar binnen te werken. Het waren wederom gelletjes die zonder water kunnen worden ingenomen, die bevallen mij het best. Ik had geen last van boeren/maag/darmen. 30 seconden wandelen vind ik wel een acceptabel offer. Bovendien zakt je hartslag meteen ook 5-10 slagen, dus je kunt je even een beetje herpakken.
Na 8km alweer de volgende is dus vrij kort op elkaar, maar dit ging ook goed. Dat zou betekenen dat ik tijdens de marathon misschien 4 gelletjes zou kunnen nemen op 8/16/24/32 km.
Overigens, de Flipbelt zit comfortabel en werkt prima. Bedankt Rob.
Dank voor je uitgebreide verslag! Succes!
Rob
Rob
Ik gebruik gelletjes van SiS (Sciene in Sports). Die zijn ook zonder water in te nemen.
Die hoef je niet in 1 keer naar binnen te werken, ik neem ze in tijdens het hardlopen, loop dus gewoon door en neem af en toe een beetje. Elke 10 km eentje.
In veel smaken, wel even proberen welke je lekker vindt.
Die hoef je niet in 1 keer naar binnen te werken, ik neem ze in tijdens het hardlopen, loop dus gewoon door en neem af en toe een beetje. Elke 10 km eentje.
In veel smaken, wel even proberen welke je lekker vindt.
Ik heb tijdens mijn eerste marathon in Rotterdam ook met gels van Sis gelopen. Wat ik wel merkte is dat ik na 3 gels er misselijk van begon te worden! Een keer bij een trainingsloop van 30 km begon ik er echt van te kokhalzen
Iets om rekening mee te houden en eventueel een reep of zo meenemen!
Iets om rekening mee te houden en eventueel een reep of zo meenemen!