Vragen over hartslagen in programma

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Webster

Vragen over hartslagen in programma

Bericht door Webster »

Goedenavond,

Ik heb enkele vragen over mijn hartslag en stem die graag af in de koffiehoek

Vraag over hartslag uit het schema:
Ben nu ruim een week bezig met het Sportrustenprogramma. Hiervoor heb ik in Utrecht een inspanningstest gedaan volgens de Energy Control Methode. Ik train voor de halve marathon in oktober. Omslagpunt ligt bij 178 en ingevulde 10 km tijd is 48 min.
In het algemeen merk ik bij elke intensieve training dat het een tijd duurt voordat mijn hartslag omhoog gaat en in de richting gaat van de hartslag die in het schema staat. Bij een van de trainingen moest ik 4 km op een hartslag lopen van 174. Ik was al bijna aan het sprinten en hartslag komt dan niet bij de 170 slagen p/min in de buurt. Uiteindelijk wel hard gelopen maar hartslag bleef 5-10 slagen onder de 170 slagen p/min dus gemiddeld kom ik dus stuk lager uit. Kortom bij alle intensieve trainingen haal ik de hartslag niet of bij lange na niet terwijl de training qua ademhaling en tempo wel intensief voelt. Mijn vragen:
-als het zo lastig is om bij de hartslag uit het schema in de buurt te komen, kan het dan zijn dat er iets in de uitgangspunten niet klopt? (bijv. omslagpunt)
-hoe krijg ik mijn hartslag op verantwoorde wijze omhoog?
-ik loop nu meer kilometers dan in het schema vermeld staan omdat mijn hartslag omhoog gaat door langere tijd intensief te lopen. Dat lijkt me toch wat raar omdat ik dan veel meer kilometers loop dan in het schema vermeld staan. Gebeurt dat vaker bij anderen?

PS: heb 2 jr geleden ook een snellere 10 km tijd (43:50) gelopen maar als ik die invul heb ik helemaal het idee dat ik constant voluit moet lopen.

Vraag over inspanningstesten:
Heb even mijn inspanningstest van 2010 (bij SMA in Utrecht) nagekeken en zat toen op een omslagpunt van 164 bij hardlopen. Ik vertrouw op de juistheid van de inspanningstest die ik kort geleden heb gedaan maar constateer een groot verschil met 178 nu. Komt dit verschil vaker als er meerdere jaren tussenzitten? (bijv vanwege fitheid of andere redenen)

Zou fijn zijn als iemand met ervaring mij hiermee verder kan helpen.

Alvast bedankt en groeten, Frans (Webster)
RunningRob - Sportrusten

Re: Vragen over hartslagen in programma

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Frans,

De halve marathon kun je, zeker als je wat sneller bent, best dicht tegen je omslagpunt aanlopen en dat is ook de reden dat de trainingen voor de halve als best pittig worden ervaren. Ik moet zeggen dat ik zelf ook moeite heb om de hartslagen te halen, en daarom de trainingen voor de marathon plezieriger vind ;)

Een check of je niet te snel gaat is te kijken naar het tempo dat je loopt op (lage) marathonhartslag. Ik heb even je trainingen bekeken en de laatste training op halve marathonhartslag liep 4:47 min/km op hartslag 161, waar 167 gevraagd werd. Je halve marathontempo zou ongeveer 5:23 min/km moeten zijn
(Zie https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/)

Dus ik denk dat je inderdaad op te hoge hartslagen traint. Zo te zien mag er wel plm. 8 slagen af. Dus als je nu eens
159, 164 en 166 aanhoud voor je trainingen?

Over je omslagpunt: het verschil tussen 2010 en nu is wel vreemd. Normaal gesproken daalt je omslagpunt 1 slag in de 1 a 2 jaar. Dus je zou eerder verwachten dat je omslagpunt lager zou liggen dan 164.

Ik kan van hieraf moeilijk zien waar dat aan zou kunnen liggen.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag!

Blijde groet,

Rob
Webster

Bericht door Webster »

Hoi Rob,

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga hiermee aan de slag en neem voor het omslagpunt en het verschil met 2010 nog even contact op met degene die de laatste inspanningstest heeft uitgevoerd.

Hartelijke groet, Frans
Webster

Vraag over aanpassing schema

Bericht door Webster »

Hallo Rob,

Ik train voor de 21 km. Vandaag lopen mijn 110 dagen af. Door blessures en ziekte/ griep heb ik een aantal weken zeer onregelmatig getraind en ook heb ik gedurende de 100 dagen op andere dagen de afstanden gelopen dan zou moeten. Ik heb (grofweg) uitgerekend dat ik circa 1,5 maand achterstand heb. Is het mogelijk om de 100 dagen te verlengen met circa 1,5 maand of is dat teveel verschil om uiteindelijk de 21 goed te kunnen lopen en zou ik dan opnieuw moeten beginnen?

Dank alvast en hartelijke groet, Frans
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Webster schreef:Is het mogelijk om de 100 dagen te verlengen met circa 1,5 maand
Geen probleem, je kunt de laatste 1,5 maand van het schema nog een keer doen. Opnieuw beginnen is niet nodig ;)

Blijde groet,
Rob
Webster

Bericht door Webster »

Fijn, duidelijk, bedankt voor je snelle reactie Rob!

Hartelijke groeten, Frans
Plaats reactie