Help, het gaat niet goed!

Besloten groep voor alle deelnemers aan het 100-dagen programma
Plaats reactie
Jeannettemokka

Help, het gaat niet goed!

Bericht door Jeannettemokka »

Ik loop te tobben.
Heb hogere hartslagen gekregen bij de tweede keer workshop. En dat gaat niet lekker. Hartslag schiet van (heel) hoog in het begin, naar laag, naar hoog. Etc. Uiteindelijk kom ik na de run lager uit in het gemiddelde dan 'voorgeschreven' in het schema.
Bij de eerste keer dit schema (in 2017) liep ik op veel lagere hartslagen en had ik geen problemen.
Daarbij lukt het niet goed om alle trainingen te doen door te druk, zomergriep, te warm 's avonds en ga zo maar door. En ik ben 57 inmiddels overigens.
Kortom, ik heb een beetje geruststelling nodig want ben al op dag 30 voor Berlijn :o .
Dus concreet:
- gaat het nog goed komen in de resterende 70 dagen?
- zal ik weer op mijn oude (tragere) schema van 2017 gaan lopen?
- of moet ik er een beetje tussen gaan zitten?
RunningRob - Sportrusten

Re: Help, het gaat niet goed!

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jeanette,

Ik heb even je verslagje gelezen over je eerste marathon, daar was je toen heel tevreden over.
Wat waren je trainingshartslagen toen en wat zijn ze nu?

Als je je goed voelt over het schema en de afloop destijds, zou ik nu niet veel anders gaan trainen, tenzij je sneller bent geworden in de tussentijd.

Je omsalgpunt verandert maar heel langzaam door de jaren heen, dus de hartslagen van toen zouden nu niet veel anders hoeven te zijn.

Ik hoor graag van je, Berlijn gaat zeker lukken, daar heb ik wel vertrouwen in.

Blijde groet,

Rob
Jeannettemokka

Beste RunningRob,
Dankjewel voor je antwoord. Ben al iets geruster.
Mijn oude hartslagen (okt 2016) waren 113, 119 en 124. (Veldtest max HF 155 bij 13 km/uur).
Ik heb hiermee Rotterdam 2017 gelopen. Ging echt heel prima. Langzaam, maar volledig constant zonder te verzuren.
Mijn gemiddelde HF op de marathon was die dag 142.
Ik dacht dus dat ik te lage hartslagen had getraind; en ik had me ook net niet maximaal ingespannen op de veldtest dacht ik.
Mijn nieuwe hartslagen op de nieuwe veldtest in Haarlem (apr 2018) zijn 133, 138 en 143 (Veldtest max HF 174 bij 14 km/uur).
Ik ben zeker niet sneller geworden. Ik denk 10 km in 65 min.
Ik merk nu dat ik steeds met lopen op een gemiddelde zit van 125-130. Het lukt dus niet om op de nieuwe hartslagen te lopen.
Ik wil heel graag richthartslagen, want nu doe ik maar wat.
Dus als je een nieuw advies hebt, hoor ik het graag.
Dank alvast!
RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jeannette,

Dank voor je uitgebreide reactie :)

Het verschil tussen je oude trainingshartslagen en je hartslag tijdens de marathon in 2017 is wel opvallend.

Verder is opvallend de hoge hartslag tijdens de veldtest, deze is een stuk hoger dan de hartslag tijdens de eerste veldtest... ;)

Ik heb daarom ook even je trainingen bekeken en je tempo is prima, in ieder geval sneller dan je zou hoeven doen op grond van je verwachte marathontempo :)
Je laagste trainingshartslag is 127, dus als je dat nu eens als lage marathonhartslag aanhoudt, en voor de hoge 132.

De intensieve wil ik wat anders proberen: begin eens op 127, dan na 2km doe je 132, en weer na 2km doe je de rest op 137. Zodra je een stap hoger gaat zal het zwaar aanvoelen, maar als je dan een tijdje op deze hartslag hebt gelopen, dan zal je merken dat het best wel gaat.
Laat even weten of je het gedaan hebt en hoe het bevalt.
Blijde groet,
Rob
Jeannettemokka

Dank je wel! Ik ga het proberen.
Wordt vervolgd :)
Plaats reactie