Ik heb dezelfde vraag, maar met een nuance: vandaag een grondige sporttest gedaan bij een sportarts, en ik kreeg volgende gegevens mee (ik ben man, 59 jaar, 75.60kg, 183cm groot):
- Vetdrempel: 144 bpm
- Omslagpunt: 155 bpm
- Maximale Waarden: 167 bpm (dit is de maximale hartslag die ik bereikte tijdens de test; wanneer ik na een rustig loopje voluit ga bergop, dan ben ik al tot 174 bpm geweest)
Als trainingszones kreeg ik mee:
- recuperatie: max 128
- extensief - lang: 128-136
- extensief - medium: 136-140
- tempoduur: 140-146
- tempointerval: 146-152
- intensief interval - lang: 152-157
- intensief interval - kort: 157 - ..
VO²max: 40
Hoe moet ik dit nu plaatsen in het kader van sportrusten ? Wat is mijn marathonhartslag nu ? De sportarts drukte er op dat ik tot nu toe te hard trainde, en dat vooral het langzaam lopen belangrijk is om een goede basisconditie te krijgen en in vetverbranding te lopen. Hoe verhoudt dit alles zich tot de zones in het boek "De Hardlooprevolutie" ?
Ik heb vandaag ook het 100-dagen programma laten aanmaken (weliswaar beginnend op 2 juni voor een marathon op 9 september, maar aangezien ik al een tijdje loop, lukt dat wel).
De trainingshartslagen die daarin opgegeven krijg lijken me wel ERG laag (volgens bovenstaande gegevens in de recuperatiezone en met moeite in extensief-lang):
- 22/6: 11 km aan 122bpm
- 24/6: 7 km aan 131bpm
- 26/6: 5 km volgens kijken
- 28/6: 10 km voluit (eindelijk

)
- 2/7: 6 km aan 131bpm
- 4/7: 5 km volgens kijken
- 5/7: 10km aan 127bpm
Behalve in de "Voluit"-lopen is de hoogste hartslag die ik mag lopen in training 131 bpm ... Dit lijkt me toch wel heel weinig ?
Kortom: hoe pas ik dit nu in elkaar ?
En ook, maar meer praktisch: welke zones programmeer ik in mijn Garmin 235 (zones 1 t.e.m. 5) om het gemakkelijk te kunnen volgen en alarmen in te stellen voor wanneer mijn hartslag te hoog wordt (ik heb dus de neiging veel te snel te lopen) ?
Bedankt voor alle hulp,
Stefan (en ik merk net dat de TS "Stefanie" heet; louter toeval

)