Trailrunning, hoogtemeters en het 14K-schema

Plaats reactie
Nicole6
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2018, 10:03

Trailrunning, hoogtemeters en het 14K-schema

Bericht door Nicole6 »

Ben een trailrunner en heb een 14K-schema van Stans van der Poel (via een praktijk in Den Haag), start hiermee de komende week. Zin in, ook spannend! Want een heel drastisch lager aantal kilometers per week en daarmee ook een veel lager aantal hoogtemeters. Ben heel benieuwd naar ervaringen van andere trailrunners. Is er een trailrunner die ervaring heeft met het 14K-schema? Bergop gaat de hartslag al snel omhoog, hartslag aanhouden betekent wandelen, hoe doen anderen dat. Hoe blijf je wel goed je hoogtemeters trainen?
Mijn doelen: op zaterdagen weer lekker kunnen meelopen met mijn trailgroep: 25K door duinen en bossen, mul zand, Meijendel (houd van lange duurlopen struinend door de natuur) en een trail van van 42-50K later dit jaar met pakweg 1.500 hoogtemeters goed kunnen lopen. Ik denk ergens in de Ardennen, in Spanje of in Schotland. Wil ook niet traag worden.
Btw moet helaas toch wat smokkelen met het schema ;) , omdat ik mijn trailtraining (met intervals/circuits) op dinsdagavonden echt niet wil missen. Want is de enige training die ik nog met mijn eigen trailgroep doe.
Benieuwd, ga het avontuur met schema graag aan, groeten! Nicole
rchvisser47797700
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jul 2016, 16:22

Re: Trailrunning, hoogtemeters en het 14K-schema

Bericht door rchvisser47797700 »

Is hier antwoord op gekomen. Wil graag 14 km schema aanhouden maar ook trainen op hoogte meters en lekker zaterdags met groep mee lopen. Doel is in mei 35 km met 700 hoogte meters te halen. Hoor graag Koen,
Gr René
kleindapperensnel
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 aug 2018, 20:40

Re: Trailrunning, hoogtemeters en het 14K-schema

Bericht door kleindapperensnel »

Ik heb niet precies antwoord op je vraag, maar mijn ervaring is dat je je met het 14km schema ook kunt voorbereiden op trails. Ik heb in november vorig jaar de marathon gelopen op Terschelling met het 14km schema. Deze wedstrijd is geen officiële trail, maar het is wel veel offroad, door de duinen en over het strand. Ik heb wat langzamer gelopen dan tijdens mijn trainingen, maar het ging prima. Na de marathon loop ik nu trails: in december 20km gedaan en vorige week een kleine 25km. Ik heb geen specifiek schema gebruikt, maar verschillende trainingen gedaan die ook in het 14km-schema voorkomen.

Het is wel zo dat het met trails lastiger is een constant tempo vast te houden. Daardoor vraagt het meer inspanning. En vorige week bij de 25km trail vond ik het toch wel jammer dat ik de laatste tijd niet zoveel duurlopen heb gedaan :shock: . Maar als je fit bent, ga je het wel redden ;).
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Trailrunning, hoogtemeters en het 14K-schema

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Je kunt met een sportrusten schema prima voor een trail trainen, juist omdat je op hartslag traint.
Je past dan automatisch je snelheid aan als het parkoers zwaarder is.

Wel zul je rekening moeten houden met de langere looptijd (= lagere snelheid). Dus een marathon op de weg staat misschien gelijk aan een trail van b.v. 30 of 35 km.

Blijde groet,
Rob
jleeuwer
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 okt 2017, 09:21

Re: Trailrunning, hoogtemeters en het 14K-schema

Bericht door jleeuwer »

Ik wilde hier nog even aan toevoegen: Het is inderdaad waar dat je langzamer loopt bij een trail dan bij een wegwedstrijd.

Ik vind het daarbij overigens niet zo dat je kunt zeggen dat een trail van 30-35 km even zwaar is als een marathon. Een trail vind ik dan namelijk veel minder zwaar.

Namelijk: Ik beleef een trail heel anders, ik ga niet van start tot finish vol gas. Ik neem een paar minuten pauze bij de verzorging en eet dan ook echt. De vermoeidheid bij een trail zit m voor mij meer in de spieren en pezen die gewoon steeds meer pijn gaan doen, niet zozeer in het feit dat je conditioneel "op het randje" loopt.
Monic
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mei 2019, 08:20

Re: Trailrunning, hoogtemeters en het 14K-schema

Bericht door Monic »

Ik ga de marathon van Berlijn lopen eind september en zit in juli/augustus 6 weken in ons huis in Zweden. Dat is een bergachtig en meer trailachtig gebied. Ik zal zeker weer met het sportrusten programma trainen omdat me dat goed is bevallen vorige keer voor New York. Alleen is Berlijn vlak. Ik wil echter Berlijn iets sneller lopen en vraag me af of er tips zijn omdat in bergachtig gebied de trainingen gemiddeld langzamer zullen zijn (hartslag gaat omhoog bij klimmen). Iemand tips? Soms overweeg ik om een aantal trainingen niet alleen op hartslag maar ook op snelheid te lopen namelijk maar dat haalt het hele idee van sportrusten volgens mij onderuit.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Trailrunning, hoogtemeters en het 14K-schema

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Monic,

Juist in bergachtig gebied is het trainen op hartslag fijn, omdat je snelheid zich dan automatisch aanpast aan de route. Je zult merken dat het niet altijd lukt, dus probeer niet te strak je hartslag te volgen.
Monic schreef: 01 jun 2019, 14:50 Soms overweeg ik om een aantal trainingen niet alleen op hartslag maar ook op snelheid te lopen namelijk maar dat haalt het hele idee van Sportrusten volgens mij onderuit.

Het is prima omdat eens af en toe te doen, dat geeft je ook meer inzicht in je trainingen. Dus als je daar behoefte aan hebt zeker doen.

Blijde groet,
Rob
Nicole6
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2018, 10:03

Re: Trailrunning, hoogtemeters en het 14K-schema

Bericht door Nicole6 »

Hi Rob,
Begrijp het toch nog niet helemaal. Ik merkte, alweer ruim een jaar geleden, bij het 14K-schema dat bij de aangegeven hartslag mijn duurloop het karakter van een interval kreeg. Althans naar de snelheden kijkend. Mijn duurloop doe ik in de duinen, vrijwel geen vlakke meters. Om de hartslag heuvel af te halen moest ik hard sprintend de duinen af en deels wandelend omhoog, kwam alleen bij dat laatste aan vogels kijken toe, dus alleen tussendoor. Dat hard sprintend de heuvel af gaf een schokbelasting die ik niet was gewend, mogelijk deels debet aan de stevige knieblessure die ik in de eerste weken opliep. Natuurlijk moet je ook technisch dan goed blijven lopen, maar dat deed ik. Hoe zie jij dat?
Dank voor een reactie, groeten, Nicole Janssen
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Trailrunning, hoogtemeters en het 14K-schema

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Nicole,

Het blijft een uitdaging, lopen in heuvelachtig terrein. Zeker in duinen waar de hellingen te kort zijn om je ritme te vinden.

Ik heb zelf ook weer mogen ondervinden tijdens een korte vakantie op Mallorca.

De truc is om je stapfrequentie hoog te houden, of je nu omhoog gaat of naar beneden. Omhoog doe je dus kleine pasjes maar wel met een zweefmoment. In Mallorca had ik lange hellingen en dan gaat het omhoog prima. Omlaag was de helling zo steil dat ik ook moest inhouden om niet onderuit te gaan. En dan haal je inderdaad je hartslag niet.

Moraal van het verhaal: lopen op hartslag is het doel, ook in heuvelachtig terrein, maar mocht het toch niet lukken dan is het maar zo :D

is dit een antwoord op je vraag?

Blijde groet,
Rob
Nicole6
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 mar 2018, 10:03

Re: Trailrunning, hoogtemeters en het 14K-schema

Bericht door Nicole6 »

Hi Rob,
Streven naar een bepaalde hartslag, en zo niet nou dan is dat maar zo, vind ik wel een heel prima en relaxed uitgangspunt. Goed uit te voeren ook :D . Zal 'm erin houden.
Groeten! Nicole
Plaats reactie