Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

MeritvM
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 dec 2017, 11:36

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door MeritvM »

Hey goedemorgen,
Dag 12 :D
De eerste week ging het moeizaam, maar ik heb het idee dat zowel de ademhalingsoefeningen als de trainingen op tergend lage HS en bijbehorend lage tempo effect beginnen te krijgen. HS in rust wordt lager, HS tijdens het lopen krijg ik beter onder controle en het tempo wordt iets hoger. Ik zit nog lang niet op mijn marathontempo bij die lage HS maar hopelijk komt dat nog in de loop van de weken. Er zit nog steeds 1 volle minuut tussen het gelopen en het gevraagde marathontempo. Lopen jullie allemaal al wel het bijbehorende tempo bij je marathon HS? Verder ook benieuwd hoe het bij jullie gaat...
As zondag loop ik al mijn eerste 10k voluit, de kwart marathon van Egmond. Eerder dan in de planning dus ik ben benieuwd.
Groetjes, Merit
Martin V
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 jan 2017, 21:00

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Martin V »

Leuk om te zien hoeveel mede sportsters er voor Rotterdam trainen. Dat wordt een drukke bedoeling bij het 14km punt als Koen iedereen gaat aanmoedigen daar.
Op dit moment begint de training voor mij steeds beter te gaan. Hartslagen beter onder controle, ademhaling gaat steeds beter.

Ik hoop dat de na Rotterdam elkaar op dit forum of in het echt een dikke high five kunnen geven!

Martin
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Wizzard247 »

Ik heb in oktober al mijn hartslagen berekend na aanschaf van het boek, en wist dus een beetje hoe 'langzaam' ik moest lopen, en idd het lopen op marathon hartslag laag is het moeilijkst, ook voor mij. Echter baat oefening kunst. Het is voor mij ook een stukje mindset geweest. Eerder liep ik met de gedachte om lekker moe/bezweet thuis te komen, en was ik blij dat mijn gemiddelde km-tijd 1 sec sneller was dan de keer ervoor. Lopen op hartslag? Nee daar deed ik niets mee.. :shock:

Ik heb nu twee trainingen op marathon hoog gehad, en de tweede was een stuk sneller dan de eerste. Zelfs al een stukje sneller dan de gemiddelde verwachte km-tijd...

Ik heb nog wel een vraagje; is er ook een richtlijn voor gem.kmtijd de intensieve training? Mijn eerste was al 20 sec sneller dan mijn gem. kmtijd voor de marathon. Is het alleen om je hoge hartslag te testen voor het laatste gedeelte van de marathon?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Wizzard247 schreef:Ik heb nog wel een vraagje; is er ook een richtlijn voor gem.kmtijd de intensieve training?
Als je een lange tijd op exact hetzelfde tempo loopt, zul je zien dat je hartslag langzaam oploopt. Duat komt omdat je voorraad "snelle" suikers langzaam opraakt en je lichaam overschakelt richting vetverbranding.

Dat is de reden dat je hartslag oploopt. Dat is de reden dat je tijdens de intensieve traint aan het lopen boven je marathonhartslag. De snelheid zal dus hoger zijn dan je marathontempo, je hebt immers nog geen 30 kilometer in de benen als je aan de training begint. Welke snelheid hier bijhoort? Daar is geen richtlijn voor. De training is primair bedoeld om te wennen aan de hogere hartslag aan het einde van de marathon, maar zal ook je basissnelheid verhogen.

Blijde groet,

Rob
Cees vd Sijs
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 apr 2017, 19:36

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Cees vd Sijs »

Dag 20: Rustdag dus ff tijd nemen om ervaring neer te zetten:

8 April Rotterdam, mijn eerste marathon in m`n eigen stad. De rustige loop met goede ademhaling weet ik al te vinden. Zit nog wel 1/2 minuut per kilometer van mijn marathontempo vandaan. Loop nu 8:00 gemiddeld per km maar dat moet 7:30 worden. Hoop dat ik na de "10km voluit" mijn hartslagen naar boven bij mag stellen.
Heb ook soms wat ruzie met mijn hartslagmeter, een recent aangeschaft polshorloge, de Garmin forerunner 35. Een keer toen de batterij 1 streep gaf toen bleef hij hangen op 120, me helemaal het lebbiedebbie gelopen natuurlijk.....en na 35 minuten sprong die toch ineens naar 165 : ). En ook deze week: Heerlijk gelopen, rustig met mooie ademhaling, niet zweten en op bepaald moment toch hartslag 160 (voor mij zou dit in D3 zitten). Heb de Garmin toen dus maar even genegeerd.
Verder lijk ik pas echt stabiel en rustig met lage hartslag te lopen na 7 km. Einde week 6 loop ik de halve marathon in Gouda, mooi moment om te zien wat er gebeurd tussen de 11 en 21 kilometer.
Leuk trouwens dat er zo veel sportrusten deelnemers het rondje Rotterdam lopen! Benieuwd wie ik nog ga zien in Rotterdam. Ik zal zeker velen voor laten gaan maar ben er ook volop van overtuigd mijn eigen doelstelling te gaan halen: In elk geval uitlopen en binnen de 5 1/2 uur finishen!
Ik verwacht dat sportrusten me helpt bij m`n doelstelling. Erg nuttig ook deze koffiehoek, heb al veel opgestoken van alle ervaringen en tips.

Zet hem op allemaal de komende weken en hou die hartslag laag!

Groeten Cees.
boeskoolloper
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 dec 2017, 16:16

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door boeskoolloper »

Bedankt allemaal, leuk om bij iedereen te voortgang te lezen.
Bij mij gaat het ook goed. Mijn rusthartslag is in 2 weken gedaald van 60 naar 50.
Ik voel me steeds fitter en merk dat ik steeds meer energie krijg.
Heb mijn schema wel aangepast omdat 3 tot 4 keer per week niet lukte de laatste weken.
Dus nu 2 tot 3 keer met iets meer kilometers.
Loop nu al 1x 14 km elke week.
Succes allemaal!
Groeten,
Laurens
MeritvM
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 dec 2017, 11:36

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door MeritvM »

Hey allemaal,

Nou, waar ik vorige week nog super positief was, is dat enthousiasme na gisteren flink de kop ingedrukt :-(

In de afgelopen weken ging mijn rustHS geleidelijk naar beneden van 60 naar 50, lopen op maratonHS laag (141) ging me steeds beter af, mijn snelheid werd iets beter bij dezelfde HS en mijn VO2 max verbeterde.

Afgelopen zondag de 10km alvast voluit gelopen tijdens de kwart marathon van Egmond. Ik durfde het toch niet aan om echt helemaal vol te gaan vanwege een recente hamstringblessure. Dit parcours heeft zoals jullie weten veel strand en duinen dus ook niet echt geschikt om je 10km tijd te verbeteren. Mijn gemiddelde HS was 168 terwijl mijn omslagpunt berekend is op 175 dus in theorie kan ik harder. Deze 10km verandert dus niks aan mijn HS in het schema. Toch Rob?

Ik voelde me dinsdag weer goed genoeg, rustHS laag, geen spierpijn, dus gewoon mijn 6km intensief (151) gelopen en tijdens deze training ging het supergoed, HS volgens schema en sneller dan de vorige keer.

Woensdag een drukke stressvolle dag, minder goed geslapen, hogere rustHS, ...

Donderdag stond een 8km marathonHS hoog (146) op het programma. Door de storm moest ik mijn loop uitstellen naar de middag, weer een drukke dag qua werk, rustHS hoog, en hier is waar het m.i. is fout gegaan want ik wilde perse die training doen want tja hij staat in het schema. Hier had ik naar mijn lijf moeten luisteren (moe, druk, te weinig tijd, even snel tussendoor) en dus niet gaan trainen maar rust nemen. Maar ik ben dus toch gaan trainen met als gevolg dat vanaf minuut 1 mijn HS skyhigh was en ik met geen mogelijkheid de 146 meer in het vizier kreeg. De stevige wind was er nog en het lopen bleek meer een obstakelrun :-(
Gemiddelde HS werd 160 ipv 146 en VO2 max zakte tijdens 1 run van 39 weer terug naar 37. En dan heb ik het nog niet over mijn snelheid... Mijn Garmin adviseerde na deze run 3!!! dagen herstel.

Dit is dus een echt leerpuntje voor mij. Rust nemen in plaats van perse het schema er doorheen rammen omdat het er nou eenmaal staat. Vandaag rust en yoga en morgen een extra rustdag ipv vogels kijken. Shit happens!! Hopelijk zondag weer lekker 11km lopen op HS laag. En hopelijk heeft dit niet teveel impact op hetgeen ik net zo lekker aan het opbouwen was.

Iemand die vergelijkbare ervaring heeft? Rob, heb jij nog tips of adviezen?

Groet en tot later weer, Merit
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Wizzard247 »

Volgens mij moet je je lichaam 'de schuld' geven en niet het vertrouwen in het schema... je gaf zelf al aan dat je stresserig was. Dat heeft zijn invloed op je lopen/hartslag. Dat je VO2max hierdoor daalde is een logisch gevolg.

Ik had vorige week ook een training op marathon laag die superslecht was. Dag erna erge verkoudheid. Waarschijnlijk wist mijn lichaam dat al de dag ervoor 😉.

Gisteren weer een marathonlaag training gehad; de beste van de drie en al op marathonsnelheid.... 😃

Niet in paniek raken van 1 slechte training.. zitten pas in week 3 en moeten nog 11...
MeritvM
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 dec 2017, 11:36

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door MeritvM »

Ja je hebt helemaal gelijk! Ik vertrouw ook op het schema hoor maar het is gewoon even balen. Ik had gisteren en vandaag nog migraine dus dat zat er gewoon aan te komen. Je lichaam geeft je wat dat betreft altijd een signaal en dat is waar je naar moet (leren) luisteren. Dat is wel wat ik moeilijk vind. Dank voor de oppepper! 😊 Vandaag rust en morgen weer met frisse moed verder. Fijn weekend!
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Wizzard247 »

@Merit haha, voelde me net een leraar met een vermanend vingertje.. 😎. Gelukkig vat je het goed op.
Succes nog en tot 8 april. Misschien komen we elkaar tegen dan.
Michaelbijl
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2017, 16:30

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Michaelbijl »

Hoi allemaal,
Ook ik ga dit jaar voor de marathon van Rotterdam.
Na vorig jaar een mislukte poging met een traditioneel schema voor de Marathon van Rotterdam ben ik gaan trainen voor Amsterdam. Dit heb ik gedaan met het sportrusten schema en liep deze, ondanks dat het wederom een warme Marathon was, zonder problemen uit. Dit jaar gaan we dus voor de revanche op de Marathon van Rotterdam.
Na Amsterdam heb ik wat minder getraind en had daardoor moeite om in het begin van het schema de hartslag lag te houden. Gelukkig ben ik al na 2 weken weer op het niveau van de vorige voorbereiding. Het doel is de Marathon op een lekker tempo uit te lopen, de tijd is hierin ondergeschikt. Amsterdam was 4.54, was gestart bij de pacer van 5 uur.

PS: Ook hier een Garmin gebruiker (235). Wel advies om ondanks polsmeting toch een band aan te schaffen. Polsmeting is niet nauwkeurig genoeg voor training op specifieke hartslag maar leuk voor de dagdagelijkse meting. Tevens draag ik het horloge daardoor op mijn vest waardoor deze ook op koude dagen zichtbaar is.
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Wizzard247 »

Michaelbijl schreef: PS: Ook hier een Garmin gebruiker (235). Wel advies om ondanks polsmeting toch een band aan te schaffen. Polsmeting is niet nauwkeurig genoeg voor training op specifieke hartslag maar leuk voor de dagdagelijkse meting. Tevens draag ik het horloge daardoor op mijn vest waardoor deze ook op koude dagen zichtbaar is.
Ik heb wel dat mijn Garmin (voor mijn gevoel) 10 a 15 minuten nodig heeft om de juiste hartslag te vinden.. (begint lager) En dat is wel hinderlijk als je gemiddeld 150 wilt lopen... dan ga ik dat compenseren door iets hoger dan 150 te lopen in het restant van mijn training om zo wel rond de 150 gemiddeld uit te komen, en dat is eigenlijk niet de bedoeling....

Maar goed, dat wetende heb ik besloten om tijdens de marathon niet teveel te letten op mijn hartslag de eerste 5 kilometer, niet alleen door de 'trage' Garmin, maar ook door de start/omgeving/drukte...
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

MeritvM schreef:Rob, heb jij nog tips of adviezen?
Zie het antwoord op je andere berichtje :D

Blijde groet,
Rob
MeritvM
Berichten: 47
Lid geworden op: 11 dec 2017, 11:36

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door MeritvM »

Gelezen! Dank je Rob :-)
Romy De Schutter
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2018, 22:02

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Romy De Schutter »

Hoi.
Ik train ook voor mijn eerste marathon met het schema.
En dit ook met de forerunner 235. Ben wel niet erg snel en heb diabetes wat bet vaak nog wat lastiger maakt. Ik vrees enkel een beetje voor de tijdslimiet, normaal moet het lukken maar met hypo of krampen zou het krap kunnen worden. Zou het een drama vinden als ik te laat kom...
IngridBannink
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 apr 2017, 14:17
Locatie: Dalfsen

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door IngridBannink »

Dag allen,

Bij mij loopt de voorbereiding prima. Ik heb ondertussen 2 maal een 10 km voluit gedaan en heb mijn tijd met 3 1/2 minuut verbeterd. (1.03,47 en 1.00,18). Dat is toch wel erg fijn te merken. Bij die 2e 10 km had ik geen water meegenomen, had erg veel dorst, dus als ik een volgende keer water meeneem, kom ik misschien wel voor het eerst in mijn leven onder het uur met de 10 kilometer!!

Ik ga hier dus mooi mee door.

Groet,
Ingrid
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Wizzard247 »

Bij mij gaat het ook naar volle tevredenheid! Bijna 5 weken verder. Mijn marathontempo hartslag laag is van 6.21 naar nu 6.00 per km gegaan(12km). Mijn laatste 10km voluit (3 week terug) was 51 min. Miss kan ik nu rond de 50 min lopen. Vijftig minuten voluit levert een marathontijd op van 4 uur16min en een kmtijd van 6.04. Dat haal ik nu al, na 1/3 van het schema!

Voel me ook fitter, hartslag snachts is lager.. Verbazingwekkend..

Ik had nog wel een vraagje; mijn omslagpunt is 183. Maar bij mijn laatste 10k voluit had ik hs max op t einde van 197. Nu hoorde ik in de webinar dat je omslagpunt en hs max hooguit 10 mogen verschillen.. klopt dat? Dan zou mijn omslagpunt richting 187 gaan....
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Wizzard247 schreef:Nu hoorde ik in de webinar dat je omslagpunt en hs max hooguit 10 mogen verschillen..
Dit lijkt me sterk, ik heb even nagekeken bij mijzelf: bij mij is het verschil tijdens een SMA keuring vastgestekd op 13...

Ik loop op een 10km wedstrijd ongeveer 165 gemiddeld en mijn max was het afgelopen jaar 178.

Ik zal het webinar eens nakijken.

Blijde groet,

Rob
Wizzard247
Berichten: 65
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:35

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Wizzard247 »

RunningRob - Sportrusten schreef:
Wizzard247 schreef:Nu hoorde ik in de webinar dat je omslagpunt en hs max hooguit 10 mogen verschillen..
Dit lijkt me sterk, ik heb even nagekeken bij mijzelf: bij mij is het verschil tijdens een SMA keuring vastgestekd op 13...

Ik loop op een 10km wedstrijd ongeveer 165 gemiddeld en mijn max was het afgelopen jaar 178.

Ik zal het webinar eens nakijken.

Blijde groet,

Rob
Misschien was ik niet helemaal scherp hoor tijdens de webinar, kan ook..... In mijn geval is het verschil 14, dus die vier extra hartslagen verschil 'overleef' ik ook wel. Ik ben voorzichtig ingesteld omdat het mijn eerste marathon is. ;)
Yteke
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 nov 2017, 20:16

Re: Hoe verloopt de voorbereiding voor Rotterdam 8-4?

Bericht door Yteke »

Ik train ook voor Rotterdam met Sportrusten: mn eerste hele marathon, spannend!
Afgelopen zondag meegedaan met de Asselronde, 25K, vond het spannend omdat ik max 15K had getraind maar ging eigenlijk heel prima. Dat geeft wel vertrouwen! Ik ben niet zo snel maar ik kom er wel 😜
Ik heb een GARMIN FORERUNNER 35
Plaats reactie