Marathon water posten

Plaats reactie
Torrerob
Berichten: 27
Lid geworden op: 18 nov 2015, 13:32

Marathon water posten

Bericht door Torrerob »

Hallo,

Ik ga voor het eerst een Marathon lopen in Amsterdam op 16 oktober. Nu had ik een vraagje aan de meer ervaren lopers hier.
Wat doen jullie bij de waterposten?
1-Gewoon doorlopen op hetzelfde tempo en snel een bekertje weggrissen en al lopend opdrinken?
2-je pas inhouden en iets meer tijd nemen voor water, spons, banaan
3-wandelen langs de post en echt de tijd nemen om iets op adem te komen, en zeker te weten dat je neemt wat je nodig hebt.
4-uithijgen en bijkomen en de tijd nemen om te eten en te drinken. pas weer lopen als je fit bent.

en hoe doen jullie met water, bananen en gels? Nemen jullie zelf mee, of wacht je af wat je bij de posten kan krijgen?
-elke post water
-elke post gels?

Ik hoor het graag

groeten Rob
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon water posten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Rob,

Bij de (halve) marathon pak ik een beker water en drinkt deze wandelend leeg, daarna gelijk weer op snelheid verder. Mijn ervaring is dat mocht je in een groepje lopen deze binnen een paar honderd meter weer hebt ingehaald.

Bij kortere wedstrijden wil ik nog wel eens proberen tijdens het rennen een paar slokken te nemen. Maar bij wedstrijden van 10km of korter en niet al te warm weer kan ik het prima zonder drinken af, ik neem tijdens de training ook hoogst zelden water mee.

Spons in de nek uitknijpen bij warm weer, zeer verfrissend.

Voor de marathon neem ik 3 gels mee en neem deze op 10, 20 en 30 km. Het liefst vlak voor een drankpost. Dit gaat prima tijdens het hardlopen.

Ik ben ook benieuwd naar de gebruiken van anderen :)

Met blijde groet,

Rob
fwbrink52239800
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jul 2016, 13:46

Re: Marathon water posten

Bericht door fwbrink52239800 »

Ik ben er ook nog niet helemaal uit. Drink richtlijnen voor de marathon variëren van 0,6 tot 1,2 liter per uur. Natuurlijk afhankelijk van de weersomstandigheden en hoeveel een persoon zweet. Zelfs als ik van de 0,6 liter per uur uit ga dan moet ik (bij 12 km per uur) minstens 2 bekers per drankpost drinken. Ik vraag mij af wie dit doen?
In Rotterdam (2015) heb ik het wel gedaan, ook omdat het redelijk warm was. De hoeveelheid ging prima, maar de zoete smaak van de sportdrank ging me erg tegen staan. Ik heb me voor genomen om de volgende keer (Amsterdam 2016) per drankpost 1 beker sportdrank en dan 1 beker water te nemen om de smaak weg te spoelen. In Rotterdam stond de sportdrank achteraan dus dat wordt wel weer een uitdaging om mijn volgorde voor mekaar te krijgen...
Ik heb een flinke doos met isotone SIS gelletjes thuis liggen die ik een keer gekregen heb, maar die gebruik ik heel zelden. Wat is de meerwaarde van een isotone gel boven isotone sportdrank?
Ik loop altijd door bij een drankpost. Een kartonnen bekertje kun je aan de bovenkant dichtknijpen zodat een drink tuitje ontstaat. Dus voor morsen hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken. Ik vind het niet fijn om te stoppen omdat je dan even uit je ritme bent. Verder loop je de kans dat je spieren iets verkrampen, in mijn geval hoe verder ik ben hoe groter de kans. Ik heb een keer met een trainingsloop van 35 km meegelopen ( :oops: ) waarbij elke 5 km even gestopt werd om te drinken. Dat doe ik dus niet meer.
Ben benieuwd naar ervaringen van anderen...
frans.san37943100
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mei 2016, 09:51

Re: Marathon water posten

Bericht door frans.san37943100 »

Ook hier interesse naar de drinkgewoontes van mede renners, Belgisch bier of gewoon pils?

Haha, nee serieus, ik zweet heel weinig, verschillende afstanden tot 25 km zonder drinken gelopen (en zonder kramp), maar dat ga ik uiteraard op de marathon niet proberen.

Ik wil ook gelletjes proberen, tijdens wielrennen heb ik geen problemen met eten, maar dat is onvergelijkbaar. Ik heb er tijdens hardlopen een bloedhekel aan om uit m'n ritme te geraken, dus ik ga goed oefenen de laatste drie weken om tijdens het lopen te eten/drinken. Ik ben wel in de luxe positie dat ik een fietser bij me heb en dus zelf kan bepalen wanneer en wat.
JannekeK
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mei 2016, 14:11

Re: Marathon water posten

Bericht door JannekeK »

Dag allen,

Ik vind het ook een interessant onderwerp. Ik heb nu drie halve marathons achter de rug, waarvan ik de laatste heb gelopen met een rugzakje met een waterblaas van 1 liter. Superfijn om te kunnen drinken wanneer ik wilde, mijn gelletjes bij de hand te hebben, en in mijn ritme te kunnen blijven door niet te hoeven stoppen bij drinkposten. Ik heb mijn PR met 8 minuten verbeterd (terwijl de omstandigheden niet ideaal waren, het was erg warm).
In oktober ga ik mijn eerste marathon lopen (die van Amsterdam). Ben erg aan het twijfelen of ik dan ook dat rugzakje meeneem. Tijdens de halve totaal geen last van gehad, maar bij de hele ben ik bang voor pijn in mijn schouders (ook omdat ik dan meer dan een liter mee zal moeten nemen). Ik train wel steeds met rugzakje. Heeft iemand ervaring met het lopen van een marathon met een waterrugzak?

Groeten, Janneke.
Plaats reactie