heeeerlijke koude douche en voor het eerst dippen

Plaats reactie
marlene koppen
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 dec 2021, 12:06

heeeerlijke koude douche en voor het eerst dippen

Bericht door marlene koppen »

ik douche al enkele maanden koud af (2 min.). het bevalt me super goed, ik ben de hele dag veel fitter. direct ná het douchen heb ik altijd de neiging, (en geef eraan toe) om buiten, ongeacht het weer, enkele rek- en strekoefeningen te doen. een nóg beter begin van de dag!
nu wil ik ook gaan dippen. maar hoe pak ik dat precies aan? ik ben geen hardloper/runner. zijn er nog voorbereidingen die ik kan doen? het lijkt me maar niks om, zomaar uit het niets, een natuurwater in te springen. binnenkort ga ik kennismaken met een groepje in mijn omgeving (Schinveld) en zou van te voren graag wat aanwijzingen krijgen. ...ook al om het laatste restje koudwatervrees te laten verdwijnen! misschien is er ook een video van? alvast dankjewel voor het antwoord
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: heeeerlijke koude douche en voor het eerst dippen

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Marlene,

Het is ook nogal tegennatuurlijk om zomaar het natuurwater in te springen.
Ik snap dat je dat gevoel hebt, dan werkt je brein goed. Het koude water is tenslotte een groot gevaar voor je lijf.
Als je niet eerst hardloopt, is het goed om wat oefeningen te doen waardoor je lijf warm wordt, squats, horsestands enz.

En als je het water in gaat, is het belangrijk dat je er vanuit rust in gaat, je ademhaling is je grootste vriend, zeker in de kou.

Blijf er niet te lang in de eerste keer, maximaal 2 minuten is meer dan genoeg.Verleng je ademhaling als je in de kou zit en omarm de rust en focus.

Als je uit het water komt, is het goed om nog wat oefeningen te doen om weer op te warmen. Alles waardoor je bloed weer lekker gaat stromen is goed.

Goed dat je met een groepje gaat, dan heb je veel steun van hen.

Warme groeten, Janneke
marlene koppen
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 dec 2021, 12:06

Re: heeeerlijke koude douche en voor het eerst dippen

Bericht door marlene koppen »

dank je wel Janneke, ik zie nu pas je antwoord. maar hartstikke fijn om je bericht te lezen. dat geeft me weer moed!
hartelijk bedankt !!!!!!
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: heeeerlijke koude douche en voor het eerst dippen

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Graag gedaan uiteraard. Geniet van de kou (en de wamte)

Janneke
Plaats reactie