Dag 13

Plaats reactie
Stefan Michelberger
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2022, 11:30

Dag 13

Bericht door Stefan Michelberger »

Hoi,
Gisteren vroeg Koen in zijn video om de ervaringen de delen via Facebook of de Koffiehoek. Aan Facebook doe ik niet en bij de koffiehoek zag ik geen afdeling meditatie (stom, gewoon op de link in de cursus klikken voor de besloten omgeving...).
Ben eigenlijk via o.a. hardlopen op de meditatie gestoten. Ik train volgens het schema van Sportrusten voor de CPC in Den Haag (halve marathon) en op de atletiekvereniging is een trainer die ook volgens deze methode kan begeleiden als men dat wil - erg handig. Mijn bloeddruk is ook ietsjes te hoog en een therapeut heeft me geadviseerd dat meditatie en ademhaling goed tegen hoge bloeddruk is. En toen kwam ik op de website de cursus meditatie tegen en heb meteen geboekt.
Zonder de dagelijkse video’s van Koen zou ik zeggen: het lukt van geen meter. Maar in de video’s ervaar je dat afdwalen met de gedachten, de moeilijkheid om op de ademhaling te concentreren, etc., vrij normaal is. Dat lucht op en geeft hoop. Soms gebruik ik de video van Goenka van dag 4 om er een geleide meditatie van te maken. Weet niet of dit de bedoeling is maar op dagen dat ik me wat onrustig voel helpt dit enorm om goed met Vipassana meditatie te beginnen.
Het is me tot nu toe gelukt, om geen meditatie te missen. Was Corona en het thuis blijven door de lock-down toch nog ergens goed voor. Op naar de tweede helft van de cursus (toch al weer).
Groetjes,
Stefan
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Dag 13

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Ha beste Stefan,

Dit klinkt als een enorm succes, geen dag gemist. Zelf de meditatie van Goenka erbij pakken...
Prachtig!

En het afdwalen van de gedachten, blijft toch wel doorgaan, daar van gewaar zijn is al zo mooi :-)

Heel veel trainingsplezier voor de CPC en op naar het voorjaar.

Groetjes, Janneke
Stefan Michelberger
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2022, 11:30

Re: Dag 13

Bericht door Stefan Michelberger »

Hoi Janneke,
Bedankt voor je reactie, dit werk zeker motiverend ;)
Groetjes,
Stefan
Stefan Michelberger
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2022, 11:30

Dag 23

Bericht door Stefan Michelberger »

Hoi,
Op dag 20 deed Koen in zijn dagelijkse video een oproep om de ervaringen te delen. Misschien moet ik hiervoor eerst mijn motivatie vertellen waarom ik deze cursus volg. Ik ben nooit ziek en als ik een keer wordt getest dan is er nooit wat. En dat al meer dan zestig jaar. Opeens had ik bij een controle een hoge bloeddruk en was aan de pilletjes. Hoe?!? Een bevriend (orthomoleculair) therapeut heeft me toen geadviseerd om meer aan ontspanning te doen. Bij deze. Verder weet ik uit ervaring, dat vasten kan helpen. Dat heb ik laatste week ook gedaan maar de combinatie vasten en mediteren was een ramp. Hartslag was tot 10 slagen hoger dan normaal, ademhaling was sneller, bloeddruk steeg nog meer en ik sleepte me door de meditatie. Ook hardlopen ging niet meer. Stond meer dan een keer op het punt om halverwege de meditatie te stoppen. Heb doch door gezet met het verhaal van de eerste en tweede pijl van Koen in mijn achterhoofd. Dit was voor mij een typisch geval van tweede pijl. Waarschijnlijk had mijn lichaam veel werk aan al die afvalstoffen.
Maar er is een happy-end in dit verhaal. Op de vierde dag van het vasten begon de bloeddruk spectaculair te dalen en hartslag en ademhaling begonnen zich te normaliseren - zonder pillen. De doctor begreep het niet helemaal. Ook de meditatie gingen weer beter en nu ik weer aan het eten ben, lijkt alles te zijn weg gewaaid. Wat me altijd goed geholpen heeft was om de Anapana meditatie als geleide meditatie met de video van Goenka van dag 4 te doen. Mij hielp het enorm om erbij te blijven!
Met - zoals het zo mooi heet - gelijkmoedige groet,
Stefan
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Dag 13

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Wauw Stefan, wat een geweldig mooi bericht om te lezen!

echt hele mooie resultaten die spectaculair zijn!

Je lijf was in de eerste dagen erg druk voor je aan het werk om je vetten als brandstof te leren inzetten, dat merk je zowel fysiek als mentaal.
Je hebt snel de switch kunnen maken, dat geeft al aan dat het niet nieuw was voor je lichaam.

Supermooi, dank voor het delen van je bericht.

Groetjes, Janneke
Plaats reactie