Eten voor de marathon

Plaats reactie
Lianne287
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 nov 2019, 08:53

Eten voor de marathon

Bericht door Lianne287 »

Goedemorgen,

Ik ontbijt altijd rond 7 uur /half 8met griekse yoghurt 10% met muesli en noten en banaaan en soms ook bessen of aardbeien. Hier kan ik tot de lunch 12.45 mee vooruit. Ik probeer me altijd aan de 3 maaltijden te houden.
Nu ga ik van t weekend de marathon lopen. En ik lees dat je geen vezels mag eten. Wat moet ik eten voor de marathon? Ook de ochtend op de dag zelf? Moet je nu meer eten in deze week ? En vetten (avocado en 10% yoghurt) en vezels vermijden?
De halve van Leiden liep ik goed op dit ontbijt samen met een witte boterham appelstroop en een banaan voor de start.
Ik wil t graag goed doen en geen problemen hiermee hebben op de dag zelf.
Heb je ook tips voor eten onderweg of na afloop?

Alvast bedankt

Groeten
Lianne
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Eten voor de marathon

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Lianne,

Je leest dat je geen vezels mag eten... dat heb je denk ik niet bij ons gelezen toch?

Wat er met vezels aan de hand is, is dat als je die eet vlak voor je gaat eten, je spijsvertering energie nodig heeft om die te verwerken en die energie wil je liever aan je spieren geven als je de marathon loopt.

Daarom kiezen mensen vaak voor wit brood in plaats van bruin brood op een dag als die van de marathon.
Het is belangrijk te doen wat werkt voor jou. Wit brood, banaan, prima! Lekker doen!

Tijdens het lopen kun je prima suikers in de vorm van gelletjes, dadels, bananen of iets dat bij je past nemen.

Je kunt prima avocado en kwark eten, dat hoef je niet te vermijden deze week.

Ik ontbijt met de marathon met bv pannenkoekjes, banaan en kwark en ik zorg ervoor dat ik de dag van te voren genoeg drink. De dag van te voren neem ik wat extra koolhydraten, bv door wat rijst of pasta te nemen. Ik doe dat bij de lunch of het diner.

Na het lopen is het tijd voor herstel en dan is het lekker om eiwitten en koolhydraten aan te vullen. Na een marathon heb ik altijd enooorme trek in een dikke zak friet ;-) Maar je kunt natuurlijk ook kiezen voor een chocolademelk, een eiwitshake, bananenbrood, pannenkoeken, brood etc.

Heel veel succes komende zondag! Op naar de Coolsingel!

Groetjes, Janneke
Lianne287
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 nov 2019, 08:53

Re: Eten voor de marathon

Bericht door Lianne287 »

Hoi Janneke,

Dankje wel voor je reactie.
Ik had dat vezels vermijden idd niet gelezen bij jullie maar op andere sites.

Je antwoord geeft me wat rust mbt het eten.
Eet je dan gewone pannenkoeken of bananenpannenkoeken?

Op naar de Coolsingel!

Groetjes
Lianne
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Eten voor de marathon

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Ik eet dan gewone of volkoren pannenkoeken.
Wel een uurtje of 2.30 - 3 u voor de start en dan eventueel wat korter voor de start nog een banaantje.
En op de pannenkoeken gaat jam bij mij.

Op het 30 en 40km punt sta ik, en we hopen ook dat Koen op het 14km punt staat.

Heel veel plezier!

Het is jouw dag!
Plaats reactie