Koud douchen bij langdurige lichte verhoging

Plaats reactie
Isolde
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mar 2021, 19:56

Koud douchen bij langdurige lichte verhoging

Bericht door Isolde »

In december heb ik een Corona gehad en sindsdien reageert mijn lijf regelmatig (4 a 5 dagen per week) met een lichte koorts na inspanning/ lichamelijke stress. Hiervoor is geen medische oorzaak gevonden en mijn temperatuur stijgt nooit hoger dan 38,5 graden. Schommelt bij verhoging meestal rond de 38.2. Ik ben sinds twee weken koud aan het af douchen en ik voel mij daar met name achteraf ontspannen bij. Juist ook omdat ik hoop dat mijn lichaam weer gaat leren niet te reageren met koorts na lichamelijke inspanning en stress. Nu las ik ergens dat het juist niet verstandig is om koud af te douchen bij koorts? Geduld is waarschijnlijk niet mijn sterkste kant, maar na 3 maanden ‘wachten’ tot het vanzelf overgaat, voelt het prettig om nu zelf het heft in handen te nemen en wat te proberen. Wat is jullie advies? Kan het kwaad of gewoon zo rustig doorgaan.
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Koud douchen bij langdurige lichte verhoging

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Isolde,

Bedankt voor je bericht.
De verhoging geeft aan dat je lijf nog aan het werken is en dat de inspanning wat teveel heeft gevraagd.
Toch kun je er wel mee doorgaan. Als je je lijf voorzichtig uit balans brengt, wordt het ook sterker.
Je hoeft dus niet heel lang koud te douchen, maar eventjes is prima en versterk uiteindelijk je weerstand.

Groetjes Janneke
Isolde
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 mar 2021, 19:56

Re: Koud douchen bij langdurige lichte verhoging

Bericht door Isolde »

Hoi Janneke,

Bedankt voor je antwoord. Ik was ondertussen wel doorgegaan met het koud af douchen. Alleen met het verlengen van de tijd onder de koude douche had ik inderdaad veel moeite. Mogelijk dat mijn lijf intuïtief hiermee al aangaf dat kort koud douchen nu voldoende is? Ik ga mij nu nav je antwoord dan ook niet meer richten op het verlengen van de tijd. Dertig seconden voelt voor mij nu goed en in deze tijd heb ik nu eindelijk ook de volledige controle over mijn ademhaling. Voorlopig hou ik het hier bij 👍
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Koud douchen bij langdurige lichte verhoging

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Supermooi! Slim en mild omgaan met je lijf :-)
Plaats reactie