bij omslagpuntbepaling maximale harstlag of laatste hartslag als omslagpunt bepalen?

Plaats reactie
Erik La
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2019, 20:54

bij omslagpuntbepaling maximale harstlag of laatste hartslag als omslagpunt bepalen?

Bericht door Erik La »

Hallo allemaal,

Ik wil mijn derde marathon gaan lopen waarbij ik voor het eerst volgens het 14 km schema train.
Ik heb vorige week de veldtest gedaan om mijn omslagpunt te bepalen. eerst rustig warm lopen daarna elke twee minuten km sneller.
Nu wordt er gezegd dat de hartslag die je hebt op het punt dat je niet meer kan de je omslagpunt is (min dan een aantal afhankelijk van je snelheid).
Later wordt er gesproken over je hoogste hartslag tijdens deze test. Mijn vraag is nu. Moet ik mijn hoogste hartslag (170 tijdens deze test) of mijn hartslag tijdens het uitstappen van de test (156) als hartslag nemen om mijn omslagpunt mee te bepalen?
Ik heb mijn eerdere marathons met een regulier schema getraind. mijn tijden waren respectievelijk. 03:17:42 en 03:07:21.
Ik wilde hem eigenlijk nu binnen de drie uur lopen.
Ik heb zojuist mijn eerste training er op zitten. Gebaseerd op mijn hartslag van 156 moest ik deze training lopen op een hartslag tussen 137 en 150. Dit zou mijn marathon hartslag zijn. Ik had echter het idee dat ik vogels aan het kijken was.....
Kloppen deze hartslag gegevens? Van welke hartslag moet ik uit gaan? 170 maximaal tijdens de test? Of 156 de hartslag van het moment van uitstappen?
Mijn hartslag daalde namelijk de laatste minuut tijdens de test.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.....
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: bij omslagpuntbepaling maximale harstlag of laatste hartslag als omslagpunt bepalen?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Erik,

Als je de veldtest doet, zal je hartslag continu oplopen. Dit is een bijna rechte lijn. Op het moment dat je stopt zal dit ook de hoogste hartslag zijn die je meet. Als dit bij jou niet zo is vraag ik mij af of die laatste minuut wel goed gemeten is....

Je hebt al twee keer een marathon gelopen. Heb je die gelopen met hartslagmeter? Want dan heb je al een goed idee wat je marathonhartslag is :)

Verder is het zo dat als je op marathonhartslag traint je ook ongeveer op marathontempo zal moeten lopen. Wat was je tempo bij je training op marathonhartslag?

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie