Zones hartritme

Plaats reactie
richardsmit63
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2015, 19:00

Zones hartritme

Bericht door richardsmit63 »

Ik heb het persoonlijke schema van sportrusten ontvangen.

De daarin opgenomen hartrimes voor de wekelijkse trainingen zijn:
- vogels kijken
- 141
- 146
- 151

Mijn zones zagen er recent als volgt uit:
D1 123 - 133
D2 134 - 148
D3 149 - 155
D4 >155

Mijn vraag is nu of de aangegeven hartritmes in mijn persoonlijk schema gemiddelde waarden zijn tijdens de training of dat ik deze hartritmes als maximum tijdens een training moet hanteren?
In mijn trainingen tot op heden trainde ik twee keer D2 (langere afstanden) en 1 keer D3 (korter) en 1 keer vogels (kort). Daarbij zat mijn gemiddelde waarde D2 meestal tussen de 140 en 145.

Graag advies.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Zones hartritme

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hallo Richard,

De hartslagen zijn hartslagen waar je naar toe loopt. Dus eerst even warmlopen. Daarna start je te lopen op het juiste tempo maar zal je hartslag nog lager zijn. Op een gegeven moment bereik je de gewenste hartslag en houd je dit vast. Harder hoeft niet.
Ik weet niet welk schema je loopt (halve of hele), maar de middelste trainingen (141 - 146) zouden rond het tempo van de halve of hele marathon moeten liggen. Ik zeg dit omdat ze mij aan de lage kant lijken in vergeljiking met je zones. Dus mocht je snelheid tijdens de middelste trainingen sterk afwijken moet je misschien deze hartslagen herzien.
Succes!
Rob
richardsmit63
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 okt 2015, 19:00

Re: Zones hartritme

Bericht door richardsmit63 »

Beste RunningRob,

Dank voor je reactie.
Ik zit nog een beetje in dubio. Op basis van mijn recente halve marathon (1 uur 49 min) kan ik de marathon lopen in ongeveer 4 uren. Dan zou mijn middelste trainingssnelheid liggen op 5 min 45 sec. Dat lijkt mij voor mijn training wat aan de lage kant.
Vanochtend bijvoorbeeld 8K gelopen met een snelheid van 5 min 22 sec. Mijn hartritme zat daarbij rond de 136/137 BMP.
Dat is laag in mijn D2 zone en voor mij vrij simpel vol te houden (voelt als rustig tot redelijk).
Nu kan ik nog langzamer gaan trainen, marathon snelheid, of gaan trainen op het persoonlijk hartritme schema zoals ik die via jullie test heb doorgekregen (141/146 = is dus sneller lopen, 5 min 15 sec ?). Of op het ritme zoals vanochtend. Persoonlijk heb ik wel het idee dat ik 5 min 30 sec moet kunnen volhouden (misschien zelfs iets sneller).

Wat is wijsheid?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Zones hartritme

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Beste Richard,

Ik had de indruk dat je met de gegeven hartslagen juist langzamer zou lopen dan de gewenste marathon snelheid. Zoals je het nu stelt zou ik de opgegeven hartslagen volgen. Bij een 10km voluit kun je dan kijken of er een correctie nodig is.
Succes!

P.S. Voor er misverstanden ontsteen: ik werk niet voor sportrusten, ik ben gewoon een enthousiaste gebruiker die al een jaar of zo 100 dagen schema's loopt
Plaats reactie