Ervaringen 30 dagen ademen

Plaats reactie
MaaikeMaaikeMaaike
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 okt 2018, 16:01

Ervaringen 30 dagen ademen

Bericht door MaaikeMaaikeMaaike »

Ik ben eergister begonnen met de oefeningen. Ik merk dat mijn hartslag nauwelijks daalt na/ door de oefening. De eerste dag deed ik hem 's avonds na het eten, mijn hartslag was toen behoorlijk hoog in rust, en na de oefening nauwelijks gedaald. 70 meen ik oid. Gister en eergister heb ik hem 's ochtends gedaan, dan is mijn hartslag een stuk lager, rond de 60, vandaag voor de oefening 59 na de oefening 60 Ik heb overigens beiden geprobeerd, in- neus uit- neus pauze en in- neus uit mond pauze. Vergelijkbaar resultaat.

Ik vroeg me ook af, omdat ik gister vergeten ben mn resultaten online in te vullen, of ik dat achteraf alsnog kan doen en dan gelijk in kan vullen voor dag 3 die ik vanmorgen vroeg gedaan heb, want dat lijkt niet te kunnen... Met als gevolg dat ik nu dus een dag voor loop op wat ik aan het invullen ben.

Groeten,
Maaike
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Ervaringen 30 dagen ademen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Maaike,

Bedenk even dat het doel van de ademhalingsoefening niet bedoeld is om je hartslag omlaag te krijgen, het doel is je aan te wennen dat je rustig ademhaalt. Dus als de ademhalingsoefening ontspannen aanvoelt zit je al op de goede weg.

Het kan natuurlijk heel goed dat je van nature al rustig ademhaalt, en dan zul je ook weinig zien aan je hartslag. De oefening moet wel ontspannen aanvoelen. Laat even weten als dat niet lukt.

Je kunt altijd de resultaten in het verleden invullen, dat kan door gewoon op de dag te klikken in je overzicht. Mocht het niet lukken laat het even weten.

Blijde groet,

Rob
Jolanda77
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 okt 2018, 18:48

Re: Ervaringen 30 dagen ademen

Bericht door Jolanda77 »

Goedemorgen, ik ben nu bij dag 3 met het 30 dagen ademen programma. Mijn rusthartslag is al drie dagen 69, is dat niet veel te hoog? Ik ben 41 jaar, redelijk fit (loop 2x per week ongeveer 5 km.) en verder goed gezond. Ik meet de hartslag ook voor de oefening en dan is dat meestal 72, dus de oefening heeft wel effect, maar ik vind het nog zo hoog. Wat is jullie mening? Groet Jolanda
MaaikeMaaikeMaaike
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 okt 2018, 16:01

Re: Ervaringen 30 dagen ademen

Bericht door MaaikeMaaikeMaaike »

Wanneer doe je de oefening??
Het maakt nl heel veel uit of je het 's ochtends vroeg doet of na een stressvolle dag, althans bij mij wel.

Groetjes,
Maaike
Jolanda77
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 okt 2018, 18:48

Re: Ervaringen 30 dagen ademen

Bericht door Jolanda77 »

Ik heb het tot nu toe s ochtends gemeten en ik meet met een smartphoneapp Heartrate
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Ervaringen 30 dagen ademen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jolanda,

Het feit dat het constant is, is al een goed teken. Dus op zich zou ik me geen zorgen maken.

Maar één tip heb ik nog wel:
Mocht je de meting doen voordat je opstaat: ga eerst even naar het toilet en probeer het dan nog eens. Een volle blaas zorgt ook voor een hogere hartslag.

Blijde groet,

Rob
Jolanda77
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 okt 2018, 18:48

Re: Ervaringen 30 dagen ademen

Bericht door Jolanda77 »

Hoi Rob, bedankt voor je antwoord en de tip! Ik heb het gisteren gemeten voor het opstaan en toen was de hartslag beduidend lager (61). Vanochtend vergeten en zojuist alsnog gedaan en dan zit de rusthartslag ook op 68, dus het gaat de goede kant op!
Groetjes Jolanda
MaaikeMaaikeMaaike
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 okt 2018, 16:01

Re: Ervaringen 30 dagen ademen

Bericht door MaaikeMaaikeMaaike »

Ben opnieuw begonnen; na dag 3 heb ik het in ronde 1 een beetje laten zitten, maar nu vol frisse moed gestart en al bij dag 8 aangekomen :-)
Ik doe de oefening elke avond, vlak voor het naar bed gaan, altijd op hetzelfde moment, rond dezelfde tijd, maar mijn rusthartslag wisselt echt enorm. En niet in 1 richting; het is meer een soort stekelpatroon dat ik nu aan het creeren ben :lol: :lol: :lol:
Is dat normaal?? Of althans; moet ik mij zorgen maken?

De Andrew Weil oefening heb ik apart na de normale oefening gedaan, en daarvan stijgt mijn hartslag juist weer. Niet enorm, en, ik doe die nl 's ochtends ook, als ik de oefening alleen doe, daalt mijn hartslag wel ietsje, maar ik kom er minder van tot rust dan van in-uit-pauze. Misschien ook door het lange adem inhouden.

Ik moet nog wel even kijken hoeveel ademhalingen ik per minuut heb, dat heb ik deze ronde nog niet gecheckt.

Groeten,
Maaike
Plaats reactie